Sesja Nr XXVII z dnia 28.04.2005r.

 

Or.V.0041- 27 / 2005

 

Protokół Nr XXVII / 2005

z obrad XXVII Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji

 w dniu 28 kwietnia 2005 roku

 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku

 

Obrady XXVII Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji, w dniu 28 kwietnia 2005 roku, o godz.1000, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński.

Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych / listy obecności stanowią zał. nr 1,2 i 3 /.

Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 25 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały. 

Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, iż radnym został przesłany projekt porządku dziennego XXVII Sesji RPB.  

Pan Andrzej Adam Kałużyński zaproponował zmiany do proponowanego porządku obrad:

Ø        jako pkt. 13 proponuje się wprowadzić: „Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004 - 2007”

Ø        w pkt. 21 Sprawy różne proponuje się wprowadzić: trzy projekty uchwał w sprawie dokonania zmian w składach stałych Komisji Rady Powiatu.

·          projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr II/10/2002 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 6 grudnia 2002 roku w sprawie wyboru członków Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu Rady Powiatu Białostockiego,

·          projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr II/7/2002 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 6 grudnia 2002 roku w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Białostockiego,

·          projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr II/12/2002 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 6 grudnia 2002 roku w sprawie wyboru członków Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu Białostockiego.

Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad porządek obrad wraz ze zgłoszonymi zmianami.

Zmieniony porządek obrad przyjęto jednogłośnie do realizacji, w brzmieniu:

1.       Otwarcie obrad XXVII Sesji Rady.

2.       Przyjęcie porządku dziennego.

3.       Informacja Starosty o pracach Zarządu między Sesjami.

4.       Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu na rok 2004.

5.       Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z rozpatrzenia wykonania budżetu powiatu za 2004 rok.

6.       Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu.

7.       Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku.

8.       Podjęcie uchwały w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej wchodzącej w skład Zespołu Szkół Mechanicznych im. Stefana Czarnieckiego w Łapach w Szkołę Policealną w Łapach.

9.       Podjęcie uchwały w sprawie przekształcenia Szkoły Policealnej dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół Mechanicznych im. Stefana Czarnieckiego w Łapach w Szkołę Policealną dla Dorosłych w Łapach.

10.    Podjęcie uchwały w sprawie przekształcenia Szkoły Policealnej  wchodzącej w skład Zespołu Szkół w Michałowie w Szkołę Policealną w Michałowie.

11.    Podjęcie uchwały w sprawie przekształcenia Szkoły Policealnej  wchodzącej w skład Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu w Szkołę Policealną w Supraślu.

12.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XVII/143/2004 RPB z dnia 27 maja 2004 r. w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego zmienionego Uchwałą Nr XXIV/195/2005 RPB z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego.

13.    Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004 – 2007.

14.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Miasta Katowice w sprawie likwidacji SP ZOZ Szpitala im. Emila Małachowskiego w Katowicach.

15.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany typu Domu Pomocy Społecznej w Jałówce z filią w Łaźniach.

16.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany typu Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach.

17.    Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na 2005 r.

18.    Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia postępowania dotyczącego wyboru banku do obsługi finansowej budżetu Powiatu.

19.    Interpelacje i zapytania radnych.

20.    Przyjęcie protokołu z poprzedniej XXVI Sesji RPB.

21.    Sprawy różne.

22.    Zamknięcie obrad XXVII Sesji RPB.

 

Ad. 3

Informacja Starosty o pracach Zarządu między Sesjami.

Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 25 marca 2005 roku  do dnia 28 kwietnia 2005 roku  / zał. nr 4 /.

W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 4 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:

·   majątkiem powiatowym,

·   drogami powiatowymi,

·   ochroną zdrowia i opieką społeczną,

·   oświatą, kulturą i sportem,

·   finansami i budżetem.

Ponadto Zarząd:

Ø        przyznał premie za m-c marzec 2005 r. dyrektorom jednostek organizacyjnych prowadzonych przez Powiat,

Ø        zapoznał się z korespondencją w sprawie uruchomienia linii szynowej Łapy- Białystok -Zubki Białostockie oraz z informacją PKP w sprawie zamiaru likwidacji linii kolejowych,

Ø        rozpatrzył pismo Prezydenta Miasta o finansowe wsparcie obchodów jubileuszu 130-lecia Zawodowej Straży Pożarnej w Białymstoku,

Ø        zaakceptował wydatki z powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na realizację zadań z zakresu edukacji ekologicznej,

Ø        podpisał wyrażenie zgody na przejście projektowaną siecią cieplną do Sądu Rejonowego przez działkę Nr 707 przy ul. Borsuczej będącą własnością Powiatu Białostockiego,

Ø        podpisał porozumienie w sprawie udzielenia dotacji w kwocie 3.000 zł a dofinansowanie zakupu przez Państwową Straż Pożarną wyposażenia oraz na działalność edukacyjną wśród dzieci i młodzieży w zakresie prewencji przeciwpożarowej,

Ø        rozpatrzył interpelację Radnej Powiatu oraz udzielił odpowiedzi na tę interpelację.

Starosta Powiatu i członkowie Zarządu uczestniczyli w:

Ø        otwarciu Gminnego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Turośni Kościelnej,

Ø        konferencji „Wspieranie przedsiębiorczości podstawą aktywizacji lokalnego rynku pracy”, która odbyła się w siedzibie Starostwa,

Ø        Festynie profilaktyczno - edukacyjnym pod hasłem „W trosce o bezpieczeństwo organizowanym przez Gminę Michałowo,

Ø        rejonowym spotkaniu szkoleniowym dla przedstawicieli Starostw i Przewodniczących Spółek Wodnych organizowanym przez Podlaski Urząd Wojewódzki w tutejszym Starostwie,

Ø        spotkaniu z radnymi i pracownikami powiatu Koło – w ramach seminarium,

Ø        VIII Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Sakralnej „Łapskie Te Deum”,

Ø        Eliminacjach powiatowych do XIII Wojewódzkiego Festiwalu Piosenki Przedszkolaków „Mama, tata i ja” w Domu Kultury w Nowym Aleksandrowie,

Ø        posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego przy Staroście Powiatu Białostockiego,

Ø        posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia,

Ø        otwarciu „Targu Wiosennego 2005”,

Ø        zebraniu przedstawicieli Rady Nadzorczej i Zarządu Banku Spółdzielczego w Zabłudowie,

Ø        Mszy Św. w rocznicę śmierci Prezydenta Miasta Białegostoku Andrzeja Lussy,

Ø        uroczystościach 65 rocznicy Zbrodni Katyńskiej,

Ø        posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu.

Rada Powiatu Białostockiego ww. informację przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 4, 5, 6

Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu na rok 2004. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z rozpatrzenia wykonania budżetu powiatu za 2004 rok. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu.

Pani Maria Borodziuk - Skarbnik Powiatu przedłożyła sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2004 rok / zał. nr 5 /.

Przedłożone pod obrady sesji sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za 2004 rok sporządzone zostało zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ustawy o finansach publicznych. Wskazany w ustawie termin przedstawienia przez Zarząd sprawozdania Radzie Powiatu oraz przesłania go Regionalnej Izbie Obrachunkowej – został dotrzymany.

Planowane dochody budżetu powiatu na rok 2004 wynosiły 63.319.298 zł, a wydatki stanowiły kwotę 63.319.298 zł. Dochody wykonane stanowiły 64.347.635 zł , a wykonane wydatki dały kwotę 60.660.936 zł. Ponadplanowe dały kwotę 1.028.337 zł, co stanowiło 1,62%. Niewykorzystany plan wydatków to kwota 2.658.362 zł /4,2%/. Wykonany wynik budżetu to dochody – wydatki= 3.686.699 zł. Jest to nadwyżka wykonanych dochodów nad wykonanymi wydatkami. Na nią składają się ponadplanowe dochody w kwocie 1.028.337 zł i niewykonane wydatki w kwocie 2.658.362 zł.

Pani Maria Borodziuk złożyła zebranym szczegółowe wyjaśnienia dotyczące realizacji budżetu w trakcie całego roku 2004.

Rada Powiatu informację o realizacji budżetu powiatu w 2004 roku przyjęła do wiadomości.

Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z rozpatrzenia wykonania budżetu za 2003 rok.

 

a) opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu powiatu za 2004 rok

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej- Pan Wiktor Brzosko przedstawił Wysokiej Radzie opinię Komisji o wykonaniu budżetu powiatu za 2004 rok / zał. nr 6 /.

Po przeprowadzeniu analizy ww. sprawozdania, po wysłuchaniu ustnych wyjaśnień Starosty Białostockiego oraz Skarbnik Powiatu, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2004 rok.

Rada Powiatu Białostockiego ww. przyjęła do wiadomości.

 

b)    wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium Zarządowi Powiatu.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Białostockiemu z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2004 rok / zał. nr 7 /.

Rada Powiatu Białostockiego ww. przyjęła do wiadomości.

 

c)       opinia RIO w Białymstoku w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej dotyczącego absolutorium Zarządowi Powiatu

Skarbnik Powiatu odczytała zebranym treść uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Nr II.0131-2-53/05 z dnia 18 kwietnia 2005 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu Białostockiego wniosku o udzielenie Zarządowi absolutorium za 2004 rok / zał. nr 8 /.

Rada Powiatu Białostockiego ww. przyjęła do wiadomości.

 

d)      dyskusja dotycząca sprawozdania w wykonania budżetu powiatu za 2003 rok

W tym punkcie, dyskusji nie podjęto, w związku z czym Pani Maria Borodziuk zapoznała zebranych z uchwałą RIO Nr II.0131-1-61/05 z dnia 18 kwietnia 2005 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Białostockiego sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu za 2004 rok / zał. nr 9 /.

Podjęcie uchwały Rady w sprawie  absolutorium Zarządowi Powiatu.

Przewodniczący Rady Powiatu, po odczytaniu projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Białostockiego / zał. nr 10 / poprosił o przedstawienie opinii Komisji w tej sprawie. Opinię:

·    Komisji Budżetu Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu przedstawił Przewodniczący – Pan Krzysztof Obukowicz

·    Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Rybactwa Śródlądowego i Ochrony Środowiska przedstawił Przewodniczący - Pan Józef Ryszard Sikorski

·    Komisji Zdrowia , Opieki Społecznej i Spraw Rodziny przedstawiła Przewodnicząca – Pani Alicja Małgorzata Bychowska

·    Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki przedstawił Przewodniczący – Pan Wojciech Bukłaha

·    Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Przedsiębiorczości i Rynku Pracy przedstawił Przewodniczący – Pan Jan Kaczmarek

·    Komisji Infrastruktury Technicznej przedstawił Przewodniczący – Pan Krzysztof Silwon.

Wobec tego, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie, informując jednocześnie, iż w obradach uczestniczy 25 radnych.

Rada Powiatu Białostockiego, przy 3 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXVII/217/2005 z dnia 28 kwietnia 2004 roku w sprawie absolutorium Zarządowi Powiatu Białostockiego, udzielając absolutorium  / zał. nr 11 /.

Przewodniczący Zarządu Powiatu - Pan Wiesław Pusz, w imieniu wszystkich członków Zarządu, podziękował za wynik głosowania, zapewniając, iż Zarząd Powiatu pracując, zawsze, jako cel nadrzędny stawia dobro wspólne Powiatu Białostockiego.

 

Przewodniczący obrad zarządził 10 minutową przerwę w obradach.

 

Ad. 7

Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku.

Pan Andrzej Czaban - Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego przedstawił zebranym sprawozdanie z działalności organu nadzoru budowlanego na terenie powiatu białostockiego za rok 2004 /pisemny materiał na ww. temat stanowi załącznik do niniejszego protokołu, zał. nr 12/.

„Utworzony na szczeblu powiatowym – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku, stanowi organ administracji publicznej funkcjonującej w zespolonej administracji powiatu białostockiego. Zespolenie to – podobnie jak w stosunku do innych służb, inspekcji i straży powiatowych – wyraża się zwierzchnictwem Starosty Białostockiego nad Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego i obejmuje kompetencje określone w ustawie o Samorządzie Powiatowym i Prawie budowlanym. Aparatem wykonawczym Powiatowego Inspektora  jest Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Białymstoku, działający poza urzędem Starosty Powiatowego. Organem wyższego stopnia w stosunku do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego jest Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Stan zatrudnienia PINB Powiatu Ziemskiego w Białymstoku wynosi  9 osób.”

Następnie Pan Andrzej Czaban omówił poszczególne zagadnienia stanowiące pion działalności merytorycznej PINB.    

Radni pytań i uwag do sprawozdania nie zgłosili.

Rada Powiatu ww. informację przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 8,9,10,11

Podjęcie uchwał w sprawie przekształcenia:

Ø  Policealnej Szkoły Zawodowej wchodzącej w skład Zespołu Szkół Mechanicznych im. Stefana Czarnieckiego w Łapach w Szkołę Policealną w Łapach.

Ø  Szkoły Policealnej dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół Mechanicznych im. Stefana Czarnieckiego w Łapach w Szkołę Policealną dla Dorosłych w Łapach.

Ø  Szkoły Policealnej  wchodzącej w skład Zespołu Szkół w Michałowie w Szkołę Policealną w Michałowie.

Ø  Szkoły Policealnej  wchodzącej w skład Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu w Szkołę Policealną w Supraślu.

Pani Alina Dźwilewska – Główny Specjalista w Wydziale Spraw Społecznych poinformowała zebranych, iż od 1 września 2005 roku kończą się przekształcenia szkół ponadpodstawowych w szkoły ponadgimnazjalne. „Na mocy art. 2c ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1999r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, organy prowadzące dotychczasowe szkoły policealne przekształcą w szkoły ponadgimnazjalne szkoły policealne. W Powiecie Białostockim są 4 takie szkoły: jedna szkoła dla dorosłych i 3 szkoły dzienne dla młodzieży. Szkoła dla Dorosłych znajduje się w ZSM w Łapach, natomiast szkoły dla młodzieży znajdują się w ZSM w Łapach, ZS w Michałowie i ZSMR w Supraślu. Przekształcenie to następuje z mocy prawa”.

Pytań i uwag do przedmiotowych projektów uchwał nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący RPB poprosił o zapoznanie Wysokiej Rady z opinia Komisji do omawianych projektów uchwał.

Pan Wojciech Bukłaha – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki poinformował zebranych, iż Komisja do wszystkich projektów uchwał wydała pozytywną opinię.

Zarządzono głosowanie nad poszczególnymi uchwałami / zał. nr 13, 14, 15, 16/.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/218/2005  z dnia 28 kwietnia 2005 roku w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej wchodzącej w skład Zespołu Szkół Mechanicznych im. Stefana Czarnieckiego w Łapach w Szkołę Policealną w Łapach /zał. nr 17/.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/219/2005  z dnia 28 kwietnia 2005 roku w sprawie przekształcenia Szkoły Policealnej dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół Mechanicznych im. Stefana Czarnieckiego w Łapach w Szkołę Policealną dla Dorosłych w Łapach /zał. nr 18 /.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/220/2005  z dnia 28 kwietnia 2005 roku w sprawie przekształcenia Szkoły Policealnej  wchodzącej w skład Zespołu Szkół w Michałowie w Szkołę Policealną w Michałowie /zał. nr 19/

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/221/2005  z dnia 28 kwietnia 2005 roku w sprawie przekształcenia Szkoły Policealnej  wchodzącej w skład Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu w Szkołę Policealną w Supraślu /zał. nr 20/.

 

Ad. 12

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XVII/143/2004 RPB z dnia 27 maja 2004 r. w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego zmienionego Uchwałą Nr XXIV/195/2005 RPB z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego.

Pani Maria Borodziuk- Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XVII/143/2004 RPB z dnia 27 maja 2004 r. w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego zmienionego Uchwałą Nr XXIV/195/2005 RPB z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego /zał. nr 21/.

„Jest to kolejna aktualizacja Planu Rozwoju Lokalnego, wymuszona koniecznością dostosowania dokumentów planistycznych, czyli: budżetu powiatu, Wieloletniego planu inwestycyjnego na drogach powiatowych oraz Planu Rozwoju Lokalnego na lata 2004-2006. ta kolejna aktualizacja, po 2-0.01. 2005 roku doprowadza do zgodności na podstawie opracowanych dokumentacji i tym samym szczegółowych kosztorysów. Przy składaniu wniosków do programu ZPORR, jak tez innych programów konieczne jest zachowanie zgodności brzmienia wszystkich tych trzech dokumentów. W tzw. międzyczasie były dokonywane zmiany w budżecie, już po 20 stycznia 2005, kiedy to uchwała budżetowa była przyjęta. Po dokonanych zmianach zał. nr 1 zawiera już wartości określone na podstawie opracowanych projektów technicznych. Te wielkości są zgodne z uchwałą budżetową. Nie wprowadza się nowych zadań, one pozostają takie same. Planowane wydatki na rok 2005  są zgodne z budżetem. Zmieniają się kwoty planowanych dochodów z tytułu dofinansowania inwestycji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu INTERREG i PHARE. Tym samym zmieniony Plan Rozwoju Lokalnego, który obejmuje 73 zadania inwestycyjne ulega w łącznej kwocie na 3 lata programowania 2004-2006 podwyższeniu, jeśli chodzi o wydatki ogółem. Po aktualizacji kwota ta zwiększa się do kwoty ponad 72.000 zł. Również zwiększa się procentowy udział w montażu finansowym, tzn. wzrasta udział planowanych środków do pozyskania z UE.”

Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad poprosił o zapoznanie Wysokiej Rady z opiniami Komisji:

Ø  Komisji Infrastruktury Technicznej- pozytywna

Ø  Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu – pozytywna.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/222/2005  z dnia 28 kwietnia 2005 roku w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XVII/143/2004 RPB z dnia 27 maja 2004 r. w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego zmienionego Uchwałą Nr XXIV/195/2005 RPB z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego /zał. nr 22/.

 

Ad. 13

Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004 – 2007.

Pani Elżbieta Jasińska – Zastępca Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku zreferowała zebranym projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004 – 2007 /zał. nr 23/.

Pani Elżbieta Jasińska zaznaczyła, iż powyższa zmiana podyktowana jest konsekwencją związaną z poprzednio omawianym punktem, czyli dostosowaniem wszystkich dokumentów ww.. „W wieloletnim programie inwestycyjnym nie zmienia się ilość inwestycji przewidzianych do realizacji w latach 2004-2007. Na niezmienionym poziomie pozostają też planowane środki z budżetu powiatu. Zmianie uległy zapisy w kolumnach: 10, 14, 19, 22.”

Wysoka Rada wysłuchała pozytywnej opinii Komisji Infrastruktury Technicznej oraz Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu do omawianego projektu uchwały.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/223/2005  z dnia 28 kwietnia 2005 roku zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004 – 2007 /zał. nr 24 /.

 

Ad. 14

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Miasta Katowice w sprawie likwidacji SP ZOZ Szpitala im. Emila Małachowskiego w Katowicach.

Pani Celina Grażyna Wojciechowska – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Miasta Katowice w sprawie likwidacji SP ZOZ Szpitala im. Emila Małachowskiego w Katowicach /zał. nr 25/.

„Z taką prośbą zwrócił się do Wysokiej Rady Prezydent Miasta Katowice, ponieważ podjęcie jakichkolwiek działań likwidacyjnych, zgodnie z ustawą o ZOZ-ach  wymaga zasięgnięcia opinii z innych samorządów, z których to terenu działania pochodzą pacjenci z tegoż szpitala. Ponieważ jest to wysoko specjalistyczny szpital urologiczny, który swoim zasięgiem działania obejmuje pacjentów z całej Polski, stąd prośba o zaopiniowanie takiej uchwały również przez Radę Powiatu Białostockiego”.

Pan Krzysztof Silwon zapytał, czy do tych dokumentów jest dołączona opinia związków zawodowych funkcjonujących w szpitalu.

Pani Celina Grażyna Wojciechowska poinformowała, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami nie ma obowiązku uzyskania opinii związków zawodowych. Niemniej jednak projekt tejże uchwały był opiniowany przez Radę Społeczną działająca przy szpitalu oraz  przez Komisje Rady Miasta Katowice.

Pani Alicja Małgorzata Bychowska – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny stwierdziła, iż Komisja obradowała nad ww. projektem uchwały, niemniej jednak opinii nie wydano z uwagi na to, iż wszyscy członkowie wstrzymali się od głosu.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski  wyrażając swoją opinię w sprawie, stwierdził, iż RPB nie powinna opiniować tego projektu uchwały, albo wydać negatywną opinię.

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński poddając projekt uchwały pod głosowanie, zapytał, kto z radnych jest za negatywnym zaopiniowaniem projektu uchwały Rady Miasta Katowice?

Rada Powiatu Białostockiego, przy 21 głosach „za” i 4 głosach „wstrzymujących się” podjęła uchwałę Nr XXVII/224/2005 z dnia 28 kwietnia 2005 roku w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Miasta Katowice w sprawie likwidacji SP ZOZ Szpitala im. Emila Małachowskiego w Katowicach, wyrażając negatywną opinię / zał. nr 26 /.

 

Ad. 15, 16

Podjęcie uchwał: w sprawie zmiany typu Domu Pomocy Społecznej w Jałówce z filią w Łaźniach oraz w sprawie zmiany typu Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach.

Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku zreferowała zebranym potrzebę podjęcia uchwał:

Ø  w sprawie zmiany typu Domu Pomocy Społecznej w Jałówce z filią w Łaźniach

Ø  w sprawie zmiany typu Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach / zał. nr 27 i 28/.

„Konieczność zmiany typu Domu Pomocy Społecznej w Jałówce z Filią w Łaźniach i Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach z placówek dla osób przewlekle somatycznie chorych na domy dla przewlekle psychicznie chorych wynika z analizy miejsc  we wszystkich domach funkcjonujących na terenie Powiatu Białostockiego, z zapotrzebowania  na określony typ domów oraz braku możliwości dalszego zlecenia prowadzenia Domu Pomocy Społecznej w Garbarach Przedsiębiorstwu Wielobranżowemu Z. Konikowski, po wygaśnięciu okresu obowiązywania obecnej umowy z przedsiębiorstwem i ewentualnie konieczności jej rozwiązania. Szczegółowa prognoza wykorzystania miejsc w domach pomocy społecznej funkcjonujących na terenie powiatu dokonana w oparciu o analizę zwalniających się miejsc w latach poprzednich została radnym przedstawiona  w sprawozdaniu z działalności powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2004 rok. Sytuacja w tym zakresie w I kwartale nie uległa zasadniczym zmianom. W obu domach na 240 miejsc wg. stanu na dzień 31 marca br. przebywało 218 pensjonariuszy, w tym tylko 25 osób skierowanych zgodnie z nowymi zasadami, określonymi w obecnie obowiązującej ustawie o pomocy społecznej. Na dzień 31 marca 2005 roku w tych domach było wolnych 22 miejsc. Obecnie jest ich 23. Na umieszczenie oczekują 3 osoby skierowane przed dniem 1 stycznia 2004 roku, które od dłuższego czasu odkładają termin przybycia do tych domów. Z analizy wykorzystania miejsc w DPS w Jałówce, Łaźniach i Czerewkach w latach 1999-2004 wynika, że średnia roczna liczba zwolnionych miejsc w tym okresie stanowi od 24% w Czerewkach do 29% w obecnie połączonych DPS w Jałówce i Łaźniach. Liczba pensjonariuszy powyżej 75 roku życia stanowi 47% wszystkich mieszkańców w połączonej placówce , a w Czerewkach 50%. Przedstawione dane wskazują na to, iż w najbliższych latach powstaną ogromne trudności z utrzymaniem ich jako placówek dla przewlekle somatycznie chorych. W obecnie funkcjonujących na terenie Powiatu Białostockiego Domach Pomocy Społecznej dla przewlekle psychicznie chorych są wykorzystane wszystkie miejsca. Ponadto w DPS w Choroszczy liczba pensjonariuszy jest obecnie wyższa niż liczba miejsc i ten stan utrzymuje się już od kilku miesięcy, w związku z bezwzględną  koniecznością zapewnienia tym ludziom opieki. Obecnie, na umieszczenie w placówce dla osób przewlekle psychicznie chorych oczekują 53 osoby. Z aktualnego rozpoznania sytuacji zdrowotnej mieszkańców w DPS w Jałówce z filią w Łaźniach i DPS w Czerewkach wynika, że obecny stan zdrowia 86 pensjonariuszy kwalifikuje ich do domu dla osób przewlekle psychicznie chorych. Umowa zlecająca prowadzenie DPS w Garbarach dla osób przewlekle psychicznie chorych na 200 miejsc wygasa z dniem 31.12.2006 roku. Właściciel Przedsiębiorstwa Wielobranżowego, zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą o pomocy społecznej nie jest podmiotem  uprawnionym, któremu można zlecić realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, a więc również i prowadzenie domu pomocy społecznej. W związku z powyższym nie będzie możliwe ponowne zawarcie umowy na prowadzenie tej placówki od stycznia 2007 roku. Na terenie Powiatu Białostockiego nie funkcjonuje tez żaden z podmiotów wymienionych w art. 25 ustawy o pomocy społecznej, który posiadałby zezwolenie Wojewody na prowadzenie DPS dla osób przewlekle psychicznie chorych i któremu można by było zlecić takiego zadania. Obecnie ustawa ta określa, że JST może zlecić realizację zadania z zakresu pomocy społecznej organizacji pozarządowej prowadzącej działalność z zakresu pomocy społecznej, osobie prawnej i jednostce organizacyjnej działającej na podstawie przepisów on stosunku państwa do kościoła katolickiego RP, stosunku państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancji wolności, sumienia i wyznania, której cele statutowe obejmują działania z zakresu pomocy społecznej. Nie ma potrzeby ogłaszania konkursu ofert na zlecenie prowadzenia domu pomocy społecznej dla 200 osób przewlekle psychicznie chorych, a w związku z tym należy rozpocząć przygotowania do tego, by możliwe było zapewnienie opieki tym osobom, które przebywają obecnie w DPS w Garbarach.

Przekształcenie DPS w Jałowce z Filią w Łaźniach i DPS w Czerewkach w domy dla osób przewlekle psychicznie chorych umożliwi zapewnienie opieki dla pensjonariuszy, którzy obecnie przebywają w Garbarach. Pensjonariusze kwalifikujący się nadal do domu dla przewlekle somatycznie chorych, którzy przebywają i będą jeszcze przebywać w tych domach, co do których przy podjęciu przez Radę uchwał zostanie zmieniony typ placówki, za ich zgodą zostaną stopniowo przeniesieni do DPS w Uhowie, w którym od kilku miesięcy utrzymują się również wolne miejsca. Struktura pensjonariuszy przebywających w tym domu, jeżeli chodzi o ich wiek, również układa się podobnie, jak w tych dwóch domach pomocy społecznej. Osób powyżej 75 roku życia jest ponad 50%. Te dane wskazują na to, iż możliwe będzie zabezpieczenie miejsc dla osób, które trzeba będzie przenieść z Jałówki i Czerewek, po ich przekształceniu na dom dla przewlekle psychicznie chorych. Mając na względzie przede wszystkim dobro mieszkańców domów pomocy społecznej w Garbarach, w Jałówce z Filią w Łaźniach oraz w Czerewkach, dla których zmiana dotychczasowego miejsca i warunków pobytu może być trudna do zaakceptowania, jestem w stanie zapewnić, iż dyrektorzy tych domów podejmą jak najwcześniej  w stosunku do nich działania informacyjne w powyższym zakresie. Mając również świadomość, że fakt przekształcenia domów to nie tylko działania organizacyjne, lecz również indywidualna praca socjalna z pensjonariuszami. Zostaną podjęte wszelkie możliwe starania, by zmiany w strukturze jednostek pomocy społecznej odbywały się stopniowo i w sposób pozwalający na szybką akceptację  mieszkańców do nowej sytuacji.

Niewykorzystane miejsca w domach pomocy społecznej dla osób przewlekle somatycznie chorych utrzymują się od kilku miesięcy. Nie zwiększa się liczba skierowań do tych domów. Zapotrzebowanie na świadczenie usług w domach pomocy społecznej dla osób przewlekle psychicznie chorych jest znacznie wyższe. Te argumenty i przedstawione wskaźniki potwierdzają konieczność zmiany typów tych placówek. Te zmiany pozwolą również na zwiększenie szansy utrzymania tych jednostek powiatowych jako DPS-ów. Zgodnie z art. 57 ust. 7 ustawy o pomocy społecznej powiat nie może zmienić typu domu pomocy społecznej bez zgody Wojewody. Zarząd Powiatu wnioskiem z dnia 7 kwietnia 2005 roku zwrócił się do Wojewody Podlaskiego o wyrażenie zgody na zmianę typów tych DPS-ów. Zastępca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego działając z upoważnienia Wojewody Podlaskiego decyzjami z dnia 27 kwietnia 2005 roku wyraził zgodę na zmianę typów tych domów i jednocześnie udzielił warunkowego zezwolenia na prowadzenie tych domów dla osób przewlekle psychicznie chorych we wnioskowanych przez Zarząd terminach, czyli DPS w Jałówce z Filią w Łaźniach od 1 stycznia 2006 roku, a DPS w Czerewkach od 1 lipca 2006 roku jako domy dla osób przewlekle psychicznie chorych”.

Radny Pan Jan Kaczmarek, zabierając głos w dyskusji wyraził pogląd, iż jest to jednostronne przedstawienie uchwały, ponieważ nie było konsultowane z władzami gminy. Zauważył niepokojące kwestie dotyczące oceny stanu psychicznego pensjonariuszy oraz najważniejszy problem dotyczący przenoszenia pensjonariuszy z placówek, w których obecnie przebywają do innych placówek. Ponieważ zdaniem radnego te kwestie wymagają uzgodnień, uchwała w dniu dzisiejszym nie powinna być poddawana pod głosowanie.

Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor PCPR w Białymstoku wyjaśniła, iż zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami nie ma obowiązku konsultacji takich przekształceń z gminami, jedynie istnieje potrzeba uzyskania zgody Wojewody Podlaskiego. Taka zgodna została powiatowi udzielona. W kwestii oceny stanu zdrowia psychicznego pensjonariuszy, Pani Dyrektor podkreśliła, iż tylko lekarz psychiatra jest władny dokonać oceny stanu psychicznego pensjonariuszy i ta procedura jest bardzo ściśle przestrzegana. „Chciałabym wyjaśnić, dlaczego teraz dokonywania jest zmiana typów placówek. Proszę Państwa, dlatego teraz wystąpiliśmy o zgodę na zmianę typów placówek, by zyskać czas na przygotowanie pensjonariuszy do ewentualnych zmian. Jeżeli dana osoba ma pełną zdolność do czynności prawnych, to ona decyduje  o swoim losie. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji taką osobę najpierw trzeba zawieźć do proponowanej placówki, pokazać jej proponowane warunki i tylko w przypadku, kiedy taka osoba wyrazi chęć przejścia, można ją przenieść do nowej placówki. Nawet jeżeli osoba jest ubezwłasnowolniona, taką decyzje w jej imieniu podejmuje opiekun prawny, ale także po zapoznaniu się z nowymi warunkami. Chciałabym państwu uświadomić, że omawiane działania nie mają na celu przenoszenie mieszkańców, którzy są przyzwyczajeni do miejsca swego pobytu. Działania te zostały wymuszone potrzebą zapewnienia ewentualnych miejsc 200 pensjonariuszom obecnie mieszkającym w Garbarach, z których aż 191 osób jest dotowanych z budżetu państwa. Sytuacja jest trudna, ale nie można było inaczej zawrzeć umowy  z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym Z. Konikowski jak na czas określony, ponieważ na to nie zezwalają przepisy. Ponadto, na prowadzenie tej placówki jest wydane tylko warunkowe zezwolenie do 2006 roku, a decyzje kierujące pensjonariuszy do placówki nie mogły być wydane na czas określony, co też wynika z obowiązujących przepisów.”

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego - Pan Andrzej Osmolski polemizując z wypowiedzią przedmówcy zauważył, że przy podejmowaniu uchwały o zmianie typów placówek należy mieć na względzie wszystkich pensjonariuszy, także tych z DPS w Garbarach, którym bezwzględnie należy zapewnić miejsca pobytu w domach opieki. Nie dokonanie zmiany typów placówek spowoduje to, że nie będzie możliwości zapewnienia im zamieszkania w innych powiatowych placówkach. „Może zmienią się przepisy, które pozwolą na dalsze funkcjonowanie placówki w Garbarach, ale w chwili obecnej należy poczynić zmiany typów, by ewentualnie zapewnić miejsca pobytu w razie nie zawarcia dalszej umowy.”

Dyrektor PCPR w Białymstoku zauważyła, że w tej całej sprawie najważniejszy jest czynnik osobowy, dlatego też nie należy zwlekać ze zmianą typów placówek, tylko tych zmian dokonać z takim wyprzedzeniem, by dać mieszkańcom placówek dla osób przewlekle somatycznie chorych na zastanowienie się, obejrzenie innych placówek i podjęcie decyzji co do wyboru swojego miejsca w innej placówce. Pani Elżbieta Turczewska wyjaśniła zebranym treść obowiązujących przepisów i skutków prawnych na kolejne miesiące, rzutujących na funkcjonowanie placówek, a w szczególności DPS w Garbarach.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski poprosił o wyjaśnienie, czy w związku z tymi zmianami zmieni się również struktura świadczonej opieki w placówkach powiatowych i jaki ewentualnie będzie miała charakter ta zmiana.

Pani Elżbieta Anna Turczewska złożyła zebranym wyjaśnienia w tej kwestii oraz przybliżyła treść rozporządzeń wykonawczych do obowiązującej ustawy.

Radny Pan Jan Kaczmarek uznał złożone wyjaśnienia za niewystarczające, a w związku z tym złożył wniosek formalny o zdjęcie tego punktu z porządku obrad.

Starosta Białostocki – Pan Wiesław Pusz, zabrał głos w kwestii wniosku formalnego Pana Jana Kaczmarka. Wyjaśnił zebranym, iż Zarząd Powiatu Białostockiego podejmując działania mające na celu dokonanie zmiany typu obu placówek rozważał wszystkie argumenty. Istotne jest zapewnienie maksymalnie najlepszej opieki pensjonariuszom placówek  dla osób przewlekle somatycznie chorych, ale niemniej ważne jest zabezpieczenie takiej samej opieki osobom przebywającym w DPS w Garbarach. Brak pewności, co do dalszych losów tej placówki nie zwalnia władz powiatu z obowiązku przygotowania się do ewentualnego przejęcia pensjonariuszy w sytuacji, kiedy taka umowa nie będzie przedłużona. Nie można tych przygotowawczych  prac traktować jako dbania o „interesy” osoby prywatnej, ponieważ obowiązkiem zarówno w świetle przepisów prawa, jak też moralnym jest zapewnienie opieki pensjonariuszom wszystkich placówek funkcjonujących na terenie powiatu.

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego z uwagi na złożenie wniosku formalnego, przerwał dyskusję i zarządził głosowanie, zapytując „kto z radnych jest za zdjęciem tego punktu z porządku obrad Sesji?”

Rada Powiatu Białostockiego w głosowaniu: 1 głos „za”, 3 głosy „wstrzymujące się” i 21 głosów „przeciw”, odrzuciła wniosek radnego Pana Jana Kaczmarka.

Pan Walenty Sic poprosił o wyjaśnienie, czy przy zmianie typu placówki możliwe będzie pozostawienie  w placówce dotychczasowych pensjonariuszy przewlekle somatycznie chorych.

Pani Elżbieta Anna Turczewska wyjaśniła, iż nie ma takich prawnych możliwości, gdyż nie można łączyć dwóch różnych typów placówek.

Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Jałówce z Filią w Łaźniach – Pan Jan Steckiewicz zapewnił, iż wszelkie propozycje i zmiany miejsca pobytu każdego z pensjonariuszy będą  dokonywane tylko i wyłącznie za zgodą tych osób. Należy takie kroki podjąć z dużym wyprzedzeniem, by dać czas na obejrzenie nowych warunków pobytu oraz zastanowienie się.  Pan Dyrektor zapewnił, iż nie jest to problem globalny, ponieważ gros tych osób z racji swego wieku, na podstawie orzeczeń lekarskich ma już stwierdzone zaburzenia psychiczne. Należy pamiętać o tym, że spora ilość pensjonariuszy jest objęta stałą opieką lekarską /psychiatryczną/, ponieważ są to osoby w zaawansowanym wieku. Pan Dyrektor zapewnił, iż mimo złożoności problemu pensjonariusze nie mogą odczuć skutków na sobie.

Odpowiadając na pytanie Pana Walentego Sica, Pan Jan Steckiewicz wyjaśnił, iż w DPS w Jałówce z Filią w Łapach osób, które stale przyjmują leki psychotropowe jest aż 42.

Zamykając dyskusję w tym temacie, Przewodniczący obrad poprosił o zapoznanie Wysokiej Rady z opinią Komisji Zdrowia.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny – Pani Alicja Małgorzata Bychowska poinformowała, iż Komisja wydała do obu projektów uchwał opinię pozytywną.

Przystąpiono do głosowania.

Rada Powiatu Białostockiego, przy 14 głosach „za”, 2 głosach „przeciw” i 8 głosach „wstrzymujących się” podjęła uchwałę Nr XXVII/225/2005 z dnia 28 kwietnia 2005 roku w sprawie zmiany typu Domu Pomocy Społecznej w Jałówce z Filią w Łaźniach /zał. nr 29/.

Rada Powiatu Białostockiego, przy 14 głosach „za”, 2 głosach „przeciw” i 8 głosach „wstrzymujących się” podjęła uchwałę Nr XXVII/226/2005 z dnia 28 kwietnia 2005 roku w sprawie zmiany typu Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach /zał. nr 30/.

 

Ogłoszono 10 minutową przerwę w obradach.

 

Ad. 17

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na 2005 rok.

Pani Maria Borodziuk Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2005 rok / zał. nr 31/.

Przy omawianiu tego materiału zaznaczyła: „Zmiany w budżecie dotyczą, po stronie planowanych dochodów zwiększenie budżetu o 381.683 zł. Te zwiększenia planu dochodów w dziale drogi publiczne powiatowe o kwotę 252.880 zł w związku z podpisaniem porozumień z gminami Michałowo i Zabłudów. Ponadto została podpisana umowa z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o udzielenie dotacji  powiatowi w kwocie 10.000 zł. Jest to dotacja celowa na dofinansowanie V edycji konkursu na zbiórkę surowców wtórnych w ramach przedsięwzięcia „Czysty powiat, czysta ziemia”. Stąd jest zwiększenie w dziale  gospodarka komunalna i ochrona środowiska. Również w związku z wnioskiem Dyrektora ZSMR w Supraślu, po likwidacji środka specjalnego nastąpiło przekazanie kwoty 82.816 zł na dochody budżetu, a tym samym również był to wniosek o zwiększenie odpowiednio planu wydatków w tej szkole. Po przeanalizowaniu po i kwartale wpływów realizowanych przez Starostwo Powiatowe istnieje możliwość zwiększenia planu wydatków z tytułu równych wpływów. Są to wpływy już zrealizowane w wysokości 22.787 zł oraz po dokonanych wpłatach z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości Skarbu Państwa należne powiatowi dochody w postaci potrącenia 25% od tych wpływów także wskazują na możliwość zwiększenia planu dochodów w tej pozycji o kwotę 13.200 zł. Tym samym zwiększony plan dochodów budżetu powiatu proponuje się w zał. nr 2 przeznaczyć na zwiększenie planu wydatków również o kwotę 381.683 zł w taki sposób, że drogi publiczne powiatowe, zgodnie z zawartymi porozumieniami dotyczyłyby zwiększenia planu wydatków inwestycyjnych na drogach powiatowych w kwocie 250.000 zł na przebudowę drogi Suszcza – Planty.  Kwota ta w montażu finansowym inwestycji na rok 2004 była przewidziana jako dofinansowanie ze strony Gminy Michałowo, a także zwiększenie planu wydatków w paragrafie zakup usług pozostałych przez PZD zgodnie z przeznaczeniem i porozumieniem na wykonanie kanału krytego w miejscowości Kuriany, w ciągu ulicy powiatowej Sobolewo –Kuriany. Jest to kwota 3.630 zł. W dziale bezpieczeństwo publiczne i ochrona pożarowa, w związku ze złożonym wnioskiem przez Komendę Miejską PSP, Zarząd rozpatrzył wniosek pozytywnie i postanowił dofinansować poprzez udzielenie dotacji miastu Białystok na dokonanie zakupu niezbędnego sprzętu pożarniczego i poniesienie dodatkowych kosztów akcji profilaktycznej przeciwpożarowej wśród dzieci i młodzieży Powiatu Białostockiego.

W Dziale oświata i wychowanie zwiększenie planu wydatków proponuje się o kwotę łącznie 115.053 zł, z czego łącznie 82.816 zł byłoby przeznaczone na zwiększenie planu wydatków rzeczowych ZSMR w Supraślu. Konieczne jest też zwiększenie planu wydatków w § 6060 tj. wydatków na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych i wiąże się to z decyzją Zarządu o tym, że nasze 3 szkoły o profilu zawodowym: ZSM w Łapach, ZSMR w Supraślu i ZS w Michałowie przygotowują i składają wnioski o dofinansowanie z programu PHARE zakupu sprzętu oraz oprogramowania sprzętu „IT”. Jest to bardzo korzystne, gdyż w rozliczeniu netto udział własny środków powiatu na realizację tego projektu wymaga jedynie 2%  środków finansowych. Szkoła może uzyskać dofinansowanie nie większe niż 25 tys.€ liczone netto. W tej chwili musimy wyasygnować kwotę łącznie 32.237 zł z budżetu, przy czym ta kwota zostanie w dużej części zwrócona w postaci dokonania już po zrealizowaniu tego projektu, jako zwrot zapłaconego podatku VAT. To są wszystkie proponowane zmiany, przy czym konsekwencją dokonania takich zmian w zał. nr 1 i 2, jest zał. nr 3, gdzie podane są zmiany w planach wydatków jednostek. W zał. nr 4 konsekwentnie w stosunku do zmian jakie nanosi się w Planie Rozwoju Lokalnego i Wieloletnim Programie Inwestycyjnym uaktualnia się planowane kwoty na drogach powiatowych.”

                W dalszej części obrad, Wysoka Rada wysłuchała pozytywnych opinii do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 trzech merytorycznych Komisji:

Ø  Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki

Ø  Komisji Infrastruktury Technicznej

Ø  Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu.

                Pytań i uwag radni nie zgłosili, w związku z tym przystąpiono do głosowania.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVII/227/2005 z dnia 28 kwietnia 2005 roku w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2005 rok / zał. nr 32 /.

 

Ad. 18

Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia postępowania dotyczącego wyboru banku do obsługi finansowej budżetu Powiatu.

Pan Damian Raczkowski - Wicestarosta Powiatu Białostockiego zreferował zebranym projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia postępowania dotyczącego wyboru banku do obsługi finansowej budżetu powiatu / zał. nr 33 /.

Zapoznał on zebranych procedurą przeprowadzenia przetargu i wynikami przetargu w wyniku których wyłoniono bank, który ma obsługiwać rachunek bankowy Starostwa przez okres kolejnych 3 lat. Specyfikację istotnych warunków zamówienia pobrało 6 podmiotów. W dniu wczorajszym do Starostwa wpłynęły 3 oferty: Banku Gospodarstwa Krajowego, Banku Ochrony Środowiska i Banku Spółdzielczego w Zabłudowie. Na realizację tego zamierzenia i finansowania zamówienia przeznaczono kwotę 221.900 zł.”

Pan Wicestarosta omówił poszczególne oferty, ale zwrócił uwagę na fakt, iż tylko jedna z nich była rozpatrywana pod kątem wysokości propozycji, w związku z tym, że dwa banki zostały wykluczone z procedury. Przyczyną wykluczenia była niezgodność ofert z przepisami. „Jeżeli chodzi o Bank Gospodarstwa Krajowego, sprzeczność dotyczyła tego, że jeden ze wskaźników, które były określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia  w ogóle nie został spełniony. Przewidywano wskaźnik rentowności powyżej 4%, z kolei oferta, która została złożona mówiła o wskaźniku rentowności na poziomie 2,6%, więc z tego powodu należało wykluczyć tą ofertę i tak też Komisja uczyniła. Z kolei oferta Banku Spółdzielczego w Zabłudowie została odrzucona z tego tytułu, że należało spełnić między innymi takie kwestie jak złożenie zaświadczeń o niekaralności urzędujących członków zarządu danego podmiotu, który przystępuje do przetargu. Tutaj były tylko 3 z wymaganych 5 zaświadczeń o niekaralności i to był pierwszy powód odrzucenia oferty. Drugi to było to, że w KRS i statucie banku przewiduje się reprezentację dwóch członków zarządu, którzy muszą podpisać wszystkie dokumenty. Ta oferta była podpisana tylko przez prezesa. Rozpatrywano tylko jedną ofertę i należało ją przyjąć jako ważną. Tak też zostało postanowione na posiedzeniu Komisji Przetargowej.”

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu – Pan Andrzej Osmolski zapytał, czy przedstawione oferty były bardziej, czy mniej korzystne od poprzednio obowiązujących.

Pani Maria Borodziuk wyjaśniła: „Te trzy kryteria,  jako świadczące o sytuacji finansowej banku umożliwiającej prowadzenie obsługi były postawione w wielkościach granicznych, czyli jako minimum, które banki powinny zachować, by można było wnioskować, że dany bank jest w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia. W Warunkach specyfikacji był wymagany wskaźnik wypłacalności za rok 2003, nie mniejszy niż 8% . Przeważnie banki mają ten próg w wielkości 20%, a więc poniżej zejść się nie powinno, gdyż istnieje poważne zagrożenie płynności finansowej danego banku. Wskaźnik zaległości złych kredytów za 2003 rok, konkretnie na grudzień 2003 powinien być mniejszy niż 25% i to jest też bardzo łagodny warunek. Wskaźnik rentowności netto za rok 2003 powinien być większy niż 4%, to jest też niezbędne minimum. W porównaniu do poprzedniej oferty, te warunki zostały złagodzone co najmniej o połowę.

Pewne warunki co do pewności banku, który ma przez 3 lata obsługiwać budżet, jego płynności finansowej trwałości działania na rynku musiały być postawione, gdyż nie można było dopuszczać do przetargu małe banki, które mogłyby mieć kłopoty z istnieniem. Wiadomo, że w przypadku upadłości takiego banku nie odzyskalibyśmy swoich pieniędzy w pełni. Chronione są  interesy lokat osób fizycznych jeżeli chodzi o bankowy fundusz gwarancyjny, natomiast środki powiatu, jako osoby prawnej są chronione tak samo, jak każdego innego podmiotu gospodarczego i tutaj nie ma różnicy. Warunki brzegowe dla banków były łagodne. Z moich informacji wynika, że Kredyt Bank II oddział w Białymstoku, który nas do chwili obecnej obsługiwał za rok 2003 miał rentowność ujemną, tj. zamknął rok 2003 stratą i dlatego zapewne z tych względów nie przystąpił do przetargu”.

Radny Pan Andrzej Osmolski zapytał, jak mają się warunki nowej oferty do poprzednio obowiązującej.

Pani Skarbnik wyjaśniła: „ ta oferta ma się o wiele gorzej, ponieważ Kredyt Bank obsługuje nas nieodpłatnie i oprocentowanie wynosi 0,9 stawki WIBIT 3 miesięcznej, co na dzień dzisiejszy wynosi 5,6 %.”

Przewodniczący RPB – Pan Andrzej Adam Kałużyński zapytał czy warunki przedstawione w specyfikacji to jest jakiś wymóg prawny, czy tez istnieje tu pewna dowolność.

Pani Maria Borodziuk stwierdziła, iż ustawa nie określa takich spraw, ale pewne progi powinny być zachowane. Wzorowano się w tej kwestii na innych powiatach oraz brano pod uwagę bezpieczne progi związane z eliminowaniem zagrożenia płynności finansowej.

Radni w toku dyskusji zwracali uwagę na fakt, iż nowa oferta jest dużo mniej korzystna od poprzedniej. Ich niepokój budził fakt, iż bieżąca obsługa jest taka droga.

Na pytania radnych dotyczące kwestii unieważnienia przetargu, Pan Damian Raczkowski wyjaśnił, iż  nie ma innej możliwości jak tylko zatwierdzić wynik przetargu.  Skutek mógłby być taki, że sąd zobowiązałby powiat do podpisania umowy z tym bankiem i na jego rzecz byłaby zasądzona od Starostwa pokaźna kwota odszkodowania. Procedura była ważna, oferta była ważna i nie ma podstaw, by nie podpisać umowy.

Na wątpliwości radnych w tej kwestii wyjaśnienia złożyła jeszcze Pani Hanna Nikitiuk radca prawny Starostwa Powiatowego w Białymstoku. Zaznaczyła, iż te procedury wynikają z ustawy o finansach publicznych. Na poważne głosy dotyczące nie podjęcia uchwały przez RPB w kwestii wyboru banku, Pani Nikitiuk dodała, iż wyrok sądowy zastąpiłby uchwałę Rady Powiatu. Dodatkowo zasądzono by duże odszkodowanie na rzecz banku, a i tak powiat zostałby zmuszony do zawarcia tej umowa. W wyniku negocjacji, za zgodą drugiej strony można jedynie ustalić krótszy termin jej obowiązywania.

Starosta Białostocki zwrócił uwagę zebranych, iż nie można za taki wynik przetargu winić Komisji Przetargowej, ponieważ nie miała ona żadnego wpływu na ważność składanych ofert. To banki nie dopełniły tej procedury i nie złożyły kompletu wymaganych dokumentów, co można przyjąć z dużym ubolewaniem, ponieważ ich oferty były korzystniejsze. Pan Wiesław Pusz zaapelował do radnych o merytoryczne przeanalizowanie faktów, ponieważ skutki nie podjęcia uchwały mogą być przykre dla powiatu.

Radny Pan Mikołaj Cywoniuk zauważył, że  przywołane przez radcę prawnego ustawy o finansach publicznych, o zamówieniach publicznych i o samorządzie powiatowym winny być przestrzegane, ponieważ jednostka samorządu terytorialnego działa w oparciu o prawo i na podstawie przepisów prawa. Nie daje to możliwości wyboru Radzie, a w związku z tym, ponieważ dalsza dyskusja staje się bezprzedmiotowa, Pan Cywoniuk złożył formalny wniosek o zamknięcie dyskusji i przystąpienie do głosowania. Wniosek przyjęto przy 1 głosie „przeciw” i 2 głosach wstrzymujących się” i 17 głosach „za”. Dyskusję zamknięto.

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu – Pan Krzysztof Obukowicz odczytał zebranym pozytywną opinie Komisji do omawianej uchwały.

Rada Powiatu Białostockiego, przy 9 głosach „za” , 6 głosach „przeciw” i 5 głosach „wstrzymujących się” podjęła uchwałę Nr XXVII/228/2005 z dnia 28 kwietnia 2005 roku w sprawie wyboru banku do prowadzenia obsługi bankowej budżetu Powiatu Białostockiego, wybierając wskazany przez Komisję Przetargową BANK OCHRONY ŚRODOWISKA S.A. ODDZIAŁ W BIAŁYMSTOKU Z SIEDZIBA PRZY ULICY PIEKNEJ 1 /zał. nr 34/.

 

Ad. 19

Interpelacje i zapytania radnych.

                Wicestarosta Białostocki – Pan Damian Raczkowski omówił zebranym sposób rozpatrzenia interpelacji radnej Pani Wandy Łapińskiej, złożonej na XXVI Sesji w dniu 24 marca 2005 roku, dotyczącej przebudowy drogi Doktorce – Suraż, przejście przez Zawyki na odcinku 1200 mb. Odpowiedź została radnej udzielona na piśmie.

                Rada Powiatu Białostockiego ww. przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 20

Przyjęcie protokołu z XXVI Sesji RPB.

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński  przypomniał zebranym, iż  XXVI Sesja Rady Powiatu Białostockiego II kadencji odbyła się w dniu 24 marca 2005 roku. Protokół był wyłożony do wglądu i zgłoszenia uwag. Zapytał, czy ktoś z radnych zgłasza do niego uwagi? 

                Uwag nie zgłoszono, wobec czego przystąpiono do głosowania.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła protokół Nr XXVI/2005 z dnia  24 marca 2005 roku.

 

Ad. 21

                Sprawy różne.

Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Andrzej Adam Kałużyński oddał głos Przewodniczącej Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny.

Pani Alicja Małgorzata Bychowska poinformowała Wysoką Radę, iż Komisja analizując problem transportu pacjentów z miejsca zdarzenia do szpitali powiatowych i praktykami polegającymi na wymuszaniu zleceń na płatny transport sanitarny do właściwych ośrodków specjalistycznych sformułowała swoje stanowisko w tej sprawie, prosząc Radę Powiatu Białostockiego o przyjęcie tej treści jako stanowiska Rady Powiatu. Komisja, proponuje, by treść ww. stanowiska została przesłana do Ministra Zdrowia, do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w Warszawie, do Wojewody Podlaskiego, do Marszałka Województwa Podlaskiego, do Dyrektora Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Białymstoku oraz do  powiatów funkcjonujących na terenie województwa podlaskiego.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny odczytała zebranym treść stanowiska prosząc o poddanie go pod głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego przyjęła ww. stanowisko jednogłośnie / zał. nr 35/.

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński przypomniał Wysokiej Radzie, iż radni Pani Bożena Bieta i Pan Krzysztof Silwon złożyli wnioski o dokonanie zmian w składach stałych Komisji Rady / zał. nr 36, 37 /.

Radna Pani Bożena Bieta złożyła rezygnację z pracy w Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu.

Przewodniczący obrad poprosił o przedstawienie zebranym opinii Komisji do ww. wniosku oraz opinii Zarządu Powiatu Białostockiego.

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu – Pan Krzysztof Obukowicz poinformował zebranych, iż Komisja przychyliła się do wniosku radnej i wydała pozytywną opinię w tej kwestii, akceptując projekt uchwały w tej sprawie / zał. nr 38 /.

Opinię Zarządu Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym Pan Damian Raczkowski – Wicestarosta Białostocki / opinia pozytywna/.

Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXVII/229/2005 z dnia 28 kwietnia 2005 roku zmieniającą uchwałę Nr II/10/2002 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 6 grudnia 2002 roku w sprawie wyboru członków Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu Rady Powiatu Białostockiego /zał. nr 39/.

Kolejne projekty uchwał dotyczyły:

Ø        rezygnacji Pana Krzysztofa Silwona z prac w składzie Komisji Rewizyjnej / zał. nr 40/

Ø        przyjęcia radnego w poczet Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny /zał. nr 41/.

Przewodniczący obrad poprosił o przedstawienie zebranym opinii Komisji do ww. wniosku oraz opinii Zarządu Powiatu Białostockiego.

                Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Pan Wiktor Brzosko poinformował zebranych, iż Komisja nie opiniowała projektu uchwały, niemniej przeprowadzona została dyskusja w tym temacie. Większość członków Komisji Rewizyjnej była przeciwna odejściu Pana Krzysztofa Silwona ze składu tejże Komisji. „Uważamy, że obecność radnego jest potrzebna ze względu na to, że nastąpiłoby uszczuplenie składu Komisji obligatoryjnej dla JST, jaką jest powiat. To utrudniłoby przeprowadzanie kontroli przez zespoły kontrolne.”

                Wicestarosta Białostocki poinformował zebranych, iż Zarząd Powiatu również był temu przeciwny. Argumentacja była podobna i do projektu uchwały wydano negatywna opinię.

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński poddał pod głosowanie projekt uchwały, zapytując zebranych, kto  z radnych jest za wykreśleniem ze składu Komisji Rewizyjnej osoby radnego Pana Krzysztofa Silwona?

                Rada Powiatu Białostockiego, w wyniku głosowania, przy 9 głosach „za” i 10 głosach „przeciw”  odrzuciła uchwałę  zmieniającą uchwałę Nr II/7/2002 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 6 grudnia 2002 roku w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Białostockiego.

                Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Osmolski, zapytał, czy radny Pan Krzysztof Silwon deklaruje chęć dalszej pracy w związku z takim wynikiem głosowania.

                Radny Pan Krzysztof Silwon z przykrością przyjął decyzję Rady Powiatu: „Chciałem, aby moja rola w Radzie i Komisjach była różnorodna. Poznałem pracę w Komisji Rewizyjnej, niemniej jednak uważałem, że istotne i ważne sprawy są podnoszone na posiedzeniach Komisji Zdrowia i chciałem tym problemom poświęcić swój czas. W tejże Komisji jest bardzo wiele zagadnień dotyczących spraw socjalnych naszej społeczności i dlatego chciałem je zgłębić. Niemniej jednak uszanuję wolę Rady i będzie mnie to mobilizowało do lepszej pracy”.

W związku z takim wynikiem głosowania, Przewodniczący obrad zapytał, czy Pan Krzysztof Silwon podtrzymuje swoja prośbę o włączenie go do prac Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny.

                Pan Krzysztof Silwon wyjaśnił, iż jego prośba dotyczyła przeniesienia, a więc w tej chwili, skoro nie ma zgody na odejście z Komisji Rewizyjnej, dalsze głosowanie jest bezprzedmiotowe.

                W sprawach różnych, Przewodniczący obrad odczytał zebranym pismo Pana Tadeusza Charyło, będące wezwaniem RPB do usunięcia naruszenia interesu prawnego i uprawnień w związku z wydaną uchwałą Nr XXIII/187/2004 RPB z dnia 16 grudnia 2004 roku /zał. nr 42/.

                Wyjaśnienia w tej sprawie złożyła zebranym Pani Hanna Nikitiuk – radca prawny Starostwa Powiatowego w Białymstoku. Poinformowała zebranych, iż to wezwanie jest następstwem odpowiedzi na skargę. „Z przyczyn formalnych został złożony wniosek w odpowiedzi na skargę, że Pan Charyło nie wyczerpał toku procedury wynikającej z ustawy o samorządzie powiatowym, ponieważ zanim sprawa zostanie skierowana do WSA w formie skargi na uchwałę organu, to trzeba wezwać ten organ do usunięcia nieprawidłowości zawartych w treści skargi. Tego formalnego wymogu nie spełnił Pan Charyło, to taki zarzut został podniesiony w odpowiedzi na skargę przed WSA. Po otrzymaniu z WSA treści odpowiedzi Rady Powiatu, Pan Charyło chcąc uzupełnić ten swój brak wystąpił z tym wnioskiem, ale już po złożeniu skargi do WSA. W związku z tym to wezwanie staje się bezprzedmiotowe, niemniej jednak na najbliższą Sesję zostanie przygotowana odpowiedź w formie uchwały Rady Powiatu i ewentualnie wówczas RPB zajęłaby stanowisko co do usunięcia tych formalnych braków, o których w wezwaniu mowa”.

                Rada Powiatu Białostockiego na tym etapie informację przyjęła do wiadomości.

                W dalszej części spraw różnych Przewodniczący obrad odczyta, do wiadomości zebranym, treść interwencji  Senatorskiej Pana Krzysztofa Jurgiela kierowanej do Ministerstwa Skarbu Państwa w sprawie prywatyzacji przedsiębiorstw PKS w Województwie Podlaskim / zał. nr 43/.

                 Rada Powiatu Białostockiego powyższe pismo przyjęła do wiadomości.

                Kolejna interwencja Senatora Pana Krzysztofa Jurgiela dotyczyła sprawa Państwa Elżbiety i Tadeusza Charyło /zał. nr 44/. Pan Andrzej Adam Kałużyński zapoznał Wysoka Radę z nadesłaną dokumentacją w tej sprawie. Poinformował, iż z uwagi na toczące się postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym i złożoność problemu z projektem odpowiedzi zostanie zapoznana Rada na najbliższej Sesji i wówczas odpowiedź w tej sprawie zostanie przesłana Panu Senatorowi i skarżącemu.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie,  do ponownego przeanalizowania sprawy i przygotowania projektu odpowiedzi upoważniła Przewodniczącego RPB.

 

Ad. 22

Zamknięcie obrad XXVII Sesji RPB.

                Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński zamknął obrady XXVII Sesji Rady Powiatu II kadencji, w dniu 28 kwietnia 2005 roku, o godz. 1515.

 

 

Protokołowała:

Bogumiła Malinowska

 

 

Przewodniczący Rady

Andrzej Adam Kałużyński

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Anna Szczepańska

Opublikował: Hanna Tołłoczko

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 19-05-2005

Data udostępnienia w BIP: 25-05-2005 15:13

Data modyfikacji informacji: 25-05-2005 15:10