XXVII/09 z dnia 29.01.2009

Or.V.0041-27/09
 
 
Protokół Nr XXVII / 09
z obrad XXVII Sesji Rady Powiatu Białostockiego III kadencji
 w dniu 29 stycznia 2009 roku
 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
 
Obrady XXVII Sesji Rady Powiatu Białostockiego III kadencji, w dniu 29 stycznia 2009 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych /listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3/.
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 23 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecny był Pan Zdzisław Łukaszewicz i Pan Sławomir Gołaszewski /nieobecność usprawiedliwiona/.
Przewodniczący obrad odczytał projekt porządku dziennego XXVII Sesji RPB, który został przesłany radnym. Zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad?
Starosta Powiatu Białostockiego, w imieniu Zarządu poprosił o wprowadzenie do porządku obrad:
·       jako punkt 8: „Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach, stanowiącego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej”
·       jako punkt 10: Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Białostockiego.
Wnioski zostały przyjęte do realizacji jednogłośnie, w zaproponowanym przez Pana Starostę brzmieniu.
Proponowany porządek obrad przyjęto, do realizacji, jednogłośnie w brzmieniu:
1.         Otwarcie obrad XXVII Sesji Rady Powiatu
2.         Przyjęcie porządku dziennego obrad
3.         Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
4.         Informacja o realizacji powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w 2008 roku.
5.         Podjęcie uchwały w sprawie gospodarowania powiatowym funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2009 rok.  
6.         Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Dobrzyniewo Duże prowadzenia i finansowania zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej Nr 1396B w miejscowości Kulikówka wraz z wykonaniem dokumentacji geodezyjnej dla potrzeb regulacji stanów własnościowych w pasie drogowym.  
7.         Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Powiatu Białostockiego na lata 2008-2015 w zakresie pozycji Transport i Łączność.  
8.         Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach, stanowiącego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej.  
9.         Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2009 rok.
10.      Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Białostockiego.  
11.      Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2009 rok.  
12.      Podjęcie uchwał w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Powiatu Białostockiego na 2009 rok.
13.      Interpelacje i zapytania Radnych.
14.      Przyjęcie protokołu z XXVI sesji RPB
15.      Sprawy różne.
16.      Zamknięcie obrad XXVII sesji RPB.
                                                                 
Ad 3
Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przypomniał Wysokiej Radzie, iż informacja o pracach Zarządu między Sesjami Rady została przedłożona Radnym w formie pisemnej /zał. nr 4/. Od dnia 18 grudnia 2008 roku do 28 stycznia 2009 roku Zarząd Powiatu obradował na5 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw:
·       dotyczących majątku powiatowego,
·       związanych z drogami powiatowymi,
·       związanych z ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
·       dotyczących oświaty, kultury i sportu,
·       dotyczących finansów i budżetu.
                  Ponadto Zarząd:
·       przyznał premie za miesiąc grudzień 2008 r. i styczeń 2009 r. dyrektorom jednostek organizacyjnych powiatu,
·       upoważnił Starostę i Wicestarostę do podpisania umowy z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych w sprawie druku dokumentów używanych do realizacji zadań wynikających z ustawy prawo o ruchu drogowym,
·       zapoznał się z pismem Prezydenta Miasta Białegostoku w sprawie współfinansowania Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku,
·       przeanalizował możliwość wystąpienia z wnioskami o dofinansowanie termodernizacji budynków stanowiących mienie powiatowe,
·       podjął uchwałę w sprawie zaopiniowania „Programu ochrony środowiska dla miasta i gminy Suraż na lata 2008-2011” oraz „Planu gospodarki odpadami dla miasta i gminy Suraż na lata 2008-2011”,
·       zapoznał się z uchwałą Zarządu Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi w sprawie przyjęcia Powiatu Białostockiego, jako członka wspierającego,
·       rozpatrzył pismo PKP Przewozy Regionalne w sprawie pobytu na terenie Podlasia „Pociągu Papieskiego”,
·       brał udział w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu.
·       rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu.
Starosta Powiatu oraz Członkowie Zarządu uczestniczyli w:
·         odbiorze inwestycji na drogach powiatowych:
-          Dobrzyniewo Kościelne-Nowe Aleksandrowo-Jurowce-Wasilków,
-          Grabówka-Zielona-Ciasne-Ogrodniczki,
-          Juchnowiec Kościelny-Stacja Lewickie,
·       otwartej konsultacji społecznej związanej z opracowaniem strategii promocji województwa podlaskiego,
·       konferencji podsumowującej pierwszy rok wdrażania Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego,
·       spotkaniu opłatkowym w Domu Dziecka w Supraślu oraz Komendzie Miejskiej Policji w Białymstoku,
·       spotkaniu opłatkowym Zarządu Związku Ochotniczych Straży Pożarnych w Czarnej Białostockiej,
·       uroczystym ognisku związanym z przekazaniem Betlejemskiego Światła Pokoju organizowanym przez Chorągiew Białostocką Związku Harcerstwa Polskiego,
·       posiedzeniu Konwentu Stowarzyszenia „Euregion Niemen”,
·       walnym zebraniu członków Lokalnej Grupy Działania „Puszcza Knyszyńska”,
·       zebraniu sprawozdawczym OSP w Złotnikach,
·       uroczystości 15-lecia Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku,
·       spotkaniu podsumowującym konsultacje w sprawie Grantu Blokowego dla Organizacji Pozarządowych i Polsko-Szwajcarskich Projektów Partnerskich zorganizowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie,
·       spotkaniu Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi w Łapach,
·       Powiatowym Przeglądzie Zespołów Kolędniczych w Czarnej Białostockiej,
·       Konferencji inauguracyjnej uruchomienie priorytetu „Środowisko i Infrastruktura w ramach Szwajcarsko- Polskiego Programu Współpracy”,
·       spotkaniu w Powiatowym Urzędzie Pracy na temat współpracy z gminami,
·       obradach sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże,
·       spotkaniu Noworocznym organizowanym przez Prezydenta Białegostoku,
·       posiedzeniu Rady Społecznej SP ZOZ w Łapach,
·       seminarium naukowym n.t.: „ABC Turystyki Uzdrowiskowej na Podlasiu (szanse i zagrożenia rozwoju uzdrowisk)”.
Głos zabrał Radny Pan Jan Ambrożej: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, chciałbym żeby Pan rozszerzył ten punkt w dziale II w zakresie spraw dotyczących majątku powiatowego, punkt 1 podpisane umowy najmu pomieszczeń zlokalizowanych w piwnicy budynku biurowego Starostwa Powiatowego, ile tych pomieszczeń i z kim podpisano umowy”.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił: „sprawa dotyczy tego tematu, który był omawiany poprzednio na Komisjach, bo Rada wyrażała zgodę i chodziło o 2 metry w jednym przypadku i 2 metry w drugim przypadku, dotyczyło to ubezpieczycieli”.
Radny Pan Jan Ambrożej zapytał: „udzielono odpowiedzi Burmistrzowi Michałowa w sprawie wspólnej realizacji przedsięwzięcia na drodze powiatowej do miejscowości Oziabły. Jaka była odpowiedź?”
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku wyjaśnił, iż „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Pan Burmistrz zaproponował przebudowę drogi powiatowej od drogi powiatowej Michałowo – Podozierany do miejscowości Oziaby. Zaproponował następujący podział zadań: powiat białostocki wykonałby podbudową, natomiast Gmina Michałowo wykonałaby nawierzchnię. Po analizie sprawy przedstawiliśmy swoją ocenę sytuacji Zarządowi Powiatu, Zarząd Powiatu z tym się zgodził a ocena brzmi następująco: ponieważ po długości tej drogi występuje bezodpływowa niecka należałoby najpierw rozważyć sprawę z odwodnieniem korpusu drogowego, to raz, drugie opracować mapy geodezyjne dla celów projektowych ponieważ jest to geodezyjnie biała plama, po trzecie należałoby opracować dokumentację projektową celem dokonania przebudowy drogi i po czwarte dogadać się co do kosztów finansowania. Określiliśmy również szacunkowo wysokość niezbędnych nakładów na kwotę ok. 450 tys. zł. Dziękuję”.
Ponadto, Radny Pan Jan Ambrożej zapytał: „zaakceptowano Program naprawczy DPS w Jałówce. Jakie były niedociągnięcia, że ustalono Program naprawczy?”
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego udzielił odpowiedzi: „Generalnie chodzi tutaj o to, że nasze domy powinny osiągnąć standard. To się sprowadza do tego, że te warunki dla pensjonariuszy muszą być lepsze niż w naszych domach prywatnych i dotyczy to zarówno wyposażenia łazienki jaki i wyposażenia pokoi i remontu określonych pomieszczeń. W każdym domu sytuacja jest inna ale żeby otrzymać zezwolenie na takie nieograniczone prowadzenie domu pomocy społecznej taki program naprawczy musi być. Z tym programem występujemy do wojewody i generalnie jakby otrzymujemy część pieniędzy na zrealizowanie tego programu naprawczego, część musimy niestety sami dołożyć. Jest sprawa taka, że jeżeli już dom pomocy społecznej ma to zezwolenie na prowadzenie działalności takiej nieograniczonej to wtedy gminy mogą kierować do naszych domów. My w tej chwili mamy takie zezwolenie w Uhowie, natomiast w pozostałych domach pracujemy żeby to zezwolenie otrzymać. Ponadto, też wiąże się to z zatrudnieniem dodatkowego personelu i np. jest w Choroszczy jest sytuacja taka, żeby osiągnąć standardy to trzeba zatrudnić 30 osób, natomiast my w tej chwili idziemy w tą stronę żeby opóźnić ten proces a pieniądze zamiast na pracowników przeznaczyć na niezbędne remonty i tam robi się np. łazienki. Natomiast w szczegółach to możemy ten program naprawczy przedstawić, on jest u Pani Elżbiety Anny Turczewskiej – Dyrektor PCPR w Białymstoku”.
Radny Pan Wojciech Bukłaha zgłosił pytanie dotyczące majątku powiatowego: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado jeśli chodzi o mienie, to poprosił bym o informację dotyczącą sprawy zbycia nieruchomości w Łapach przy ul. Harcerskiej”.
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił, iż „generalnie mamy tutaj kilka wniosków odnośnie mienia i procedura jest mniej więcej taka, że najpierw zapoznaje się Zarząd, potem kieruje do Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości żeby ewentualnie nad tym popracowała, potem jest to kierowane pod obrady Komisji Infrastruktury Technicznej i podejmowanie jest jakby ostatecznej decyzji. Jeżeli chodzi o Harcerską tam była taka mała działka, na której stał domek drewniany. Natomiast duża działka została sprzedana na rzecz chyba Pana Łapińskiego, i Pan Łapiński zagrodził tą całą działkę jakby nie dokładnie znając teren, łącznie z tą małą działką i tym domkiem. I teraz jest kwestia uregulowania tego tematu i jeżeli będziemy dokładnie przygotowani to postawimy wniosek na Komisji Infrastruktury Technicznej z prośbą o wyrażenie opinii, bo właściwie ten teren jest nam zbędny i należałoby to uporządkować”.
Pan Czesław Bartoszewicz – Naczelnik Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości uzupełniając wypowiedź Starosty dodał: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado chodzi o nieruchomość mającą 2 tys. m2, która była zabudowana budynkiem drewnianym i jest. Budynek jest opuszczony, ale ta nieruchomość była kiedyś w zarządzie szkoły, zarząd ten w dalszym ciągu istnieje, natomiast kupił sąsiednią nieruchomość ok. 5 ha Pan Łapiński i ponieważ to stanowiło taką wnękę w tej nieruchomości on ogrodził wzdłuż ulicy a ta nieruchomość jest tak jakby obecnie w tym jego ogrodzeniu co nie przeszkadza, bo przynajmniej jest w jakiś sposób dozorowana, nikt tam nie wchodzi do tego stojącego resztki budynku. Dlaczego ona wcześniej nie była sprzedana. Ona w poprzedniej kadencji, z poprzednim kierownictwem Gminy Łapy były prowadzone rozmowy na dokonanie wszelkiego rodzaju zamian i ona miała być postawiona jako zamiana, natomiast w tym roku są już sprawy dotyczące zamian uregulowane w inny sposób więc już mamy pozyskane nieruchomości przy ul. Bagno i ta jest zbędna więc należałoby tą sprzedać, zwłaszcza, że jeszcze koniunktura na nieruchomości jest dość dobra, zainteresowanie wyraża również Pan Łapiński natomiast nie wątpliwie ona może być sprzedana tylko w drodze przetargu nieograniczonego. Chciałbym jeszcze dodać, że rozmawiałem z Panem Tomaszem Grzegorzem Ołdytowskim – Przewodniczącym Komisji Infrastruktury Technicznej i dnia 12 lutego jest posiedzenie Komisji Infrastruktury Technicznej poświęconej nieruchomościom i miedzy innymi te 4 wnioski odnośnie zbycia nieruchomości będą i podobnie jest z Jałówką, która również wyprowadziła się z dawnego ośrodka, wyprowadziła się pani, która tam zamieszkiwała i też w Jałówce trzeba nieruchomość zbyć. Na Komisji Infrastruktury Technicznej te tematy będą przedyskutowane”.
Ponadto, Radny Pan Wojciech Bukłaha zapytał: „Panie Starosto jeśli chodzi o mienie ruchome pomiędzy Zespołem Szkół Mechanicznych a Centrum Kształcenia Praktycznego proszę o przekazanie informacji i środki zaplanowane na dofinansowanie szkolenia zawodowego w 2009 roku?”
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego: „jeśli chodzi o środki, z ustawy Karta Nauczyciela wynika, że pewne środki co roku są zaplanowane na kształcenie tych nauczycieli i jest to pozycja w budżecie i jest to uszczegółowienie. Natomiast jeżeli chodzi o ten majątek ruchomy to są zagadnienia związane z pracownią techniczną i po prostu są miarki, mierniki, czujniki i tego typu urządzenia, lista była by półtorej strony i to jest przekazane pomiędzy szkołą a Centrum Kształcenia Praktycznego”.
Głos zabrał, Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn: „Panie Przewodniczący, Szanowni Radni, mam takie pytanie do Pana Starosty, nie ma żadnej informacji na temat pisma od Burmistrza Czarnej Białostockiej odnośnie chodników w Czarnej Wsi Kościelnej”.
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił: „generalnie sprawa jest w tej chwili na takim etapie, że zostało osiągnięte porozumienie ustne, że Gmina zabezpieczy 50 tys. zł i my będziemy też starali się zabezpieczyć te 50 tys. zł, by Pan Dyrektor przygotował kosztorys, z kosztorysu wynika że tam nie trzeba 100 tys. zł a trochę więcej, 140 – 150 tys. zł. Zarząd wystąpił z pismem do Pana Burmistrza o to żeby zabezpieczył 75 tys. zł i jakby Państwo radni też zostaniecie powiadomieni tutaj. W każdym razie jest to w trakcie, co do idei jesteśmy dogadani co do finansów, to zbieramy”.
Ponadto, Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn zapytał: „chodzi mi o pismo WTZ w Czarnej Białostockiej w sprawie uczestnictwa osób ubiegających się o powtórne przyjęcie, czy pozytywne czy negatywne”.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku wyjaśniła, iż „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Proszę Państwa to była taka sytuacja, że osoba niepełnosprawna była kilka lat w Warsztacie Terapii Zajęciowej, nie było w stosunku do niej efektów rehabilitacji i zrezygnowała i teraz ponownie ubiega się o przyjęcie do tego warsztatu. Była propozycja, że na terenie powiatu białostockiego, a jest to osoba z zaburzeniami psychicznymi został utworzony Ośrodek Wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi w Łaźniach i zaproponowano aby skorzystała z tej formy pomocy, więc nie była to wprost odpowiedź negatywna tylko w przedstawiono jej taka propozycję. I na takim etapie była sprawa na Zarządzie. Może powiem jak się dalej potoczyła ta sprawa. Otóż, matka tej osoby niepełnosprawnej ponownie i sama osoba niepełnosprawna poprosiła jeszcze raz o ponowne przyjęcie jej do tego warsztatu dlatego że dla niej jej stan zdrowia nie pozwala na dojazdy do Łaźni i źle czuła by się w innym otoczeniu. Dostarczono wówczas aktualne zaświadczenie lekarskie, że obecnie stan zdrowia poprawił się w stosunku do tego kiedy wcześniej nie można było w stosunku do niej uzyskać pozytywnych efektów rehabilitacji i wskazane jest aby uczestniczyła i dosłownie przedwczoraj podpisałam pismo opiniujące pozytywnie po ponownym rozpatrzeniu i po ponownych okolicznościach przedstawionych w tej sprawie”.
Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn: „mam jeszcze jedno pytanie, odnośnie pisma Dyrektora Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach w sprawie przydzielenia kwoty 500 zł na zorganizowanie zajęć sportowych. Te 500 zł na co zostało wydatkowane?”
Pani Maria Marciszewska – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego wyjaśniła, iż „kwota 500 zł zostanie przeznaczona, bo jeszcze w tej chwili nie odbywają się te zajęcia, dopiero 2 lutego rozpoczną się, na pokrycie kosztów wyżywienia, obiadów dla uczestników zajęć sportowych”.
Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn: „czy mogą występować wszystkie szkoły o zwrot kosztów?’’
Pani Maria Marciszewska – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego wyjaśniła, iż „to są zawodnicy, którzy będą brali udział w eliminacjach ogólnokrajowych”.
Radny Pan Roman Tadeusz Łudź dodatkowo wyjaśnił: „Proszę Państwa, 26 lutego będzie turniej finałowy Mistrzostw Województwa Podlaskiego, będą brały udział cztery najlepsze zespoły, w związku z tym ta młodzież przygotowuje się przez cały rok, okres dwóch tygodni tych ferii, ponieważ jest to młodzież dojeżdżająca Poświętne, Suraż, Turośń, Jabłoń Kościelna, chcę ich przez 5, 6 dni zebrać w szkole, odbyć dwa treningi, żeby się do tego turnieju finałowego przygotować, to jest najlepsza czwórka zespołu w Województwie Podlaskim i byłby jeden posiłek 8 – 9 zł. I to byłby taki koszt tego”.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic powitał Pana Janusza Krzysztofa Rainko, nowego Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowej w Łapach oraz poprosił Pana Wiesława Pusza – Starostę Powiatu Białostockiego o przedstawienie osoby ww. dyrektora.
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego: „było prowadzone postępowanie konkursowe, początkowo było 4 kandydatów, potem Zarząd przedłużał to postępowanie, w rezultacie przesłuchaliśmy 7 kandydatów. Zarząd zdecydował się wybrać Dyrektora Pana Janusza Krzysztofa Rainko, Pan Dyrektor Rainko pracował po skończeniu studiów w białostockim szpitalu, tj. w szpitalu MSW, początkowo jako lekarz, potem przez 9 lat jako dyrektor i od połowy grudnia jest Dyrektorem SP ZOZ w Łapach”.
Pan Janusz Krzysztof Rainko – Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowej w Łapach: „Szanowny panie Przewodniczący, Szanowna Rado, rzeczywiście od 22 grudnia tą funkcję pełnię. Nie wiem, w jakim zakresie miałbym się przedstawić, bo to szeroka dziedzina, o czym mówić. W związku z tym przez kilka minut będę chciał powiedzieć na temat tej jednostki, w jaki sposób ją zastałem i króciutkie plany dotyczące tej jednostki i funkcjonowania w przyszłości. Jednostkę zastałem w dobrym stanie i zdecydowanie muszę powiedzieć, że mój poprzednik naprawdę bardzo dużo się napracował żeby wyprowadzić ją do tego stopnia, w którym w tej chwili się znajduje. Jednostka bilansuje się a to najważniejsze i wszystkie najpotrzebniejsze elementy do jej funkcjonowania na tym etapie są zapewnione, ale to nie wszystko. Otóż obowiązuje w naszym kraju rozporządzenie Ministra Zdrowia z 10 listopada 2006 roku, które nakazuje dostosować wszystkie zakłady opieki zdrowotnej pod pewnymi względami lokalowymi, wyposażanie itd. do końca 2012 roku i to jest takie priorytetowe zadanie dla tej jednostki i te wszystkie ustalenia, które zostały przy pomocy Wojewódzkiego Inspektora sanitarnego zauważone, wszystkie braki, wszystkie niedociągnięcia, które zostały określone w rozporządzeniu do usunięcia. Tym zadaniom głównie będę się przyglądał, aby zdążyć na czas. Oczywiście główna sprawa to zapewnić spokojne i trwałe funkcjonowanie, bytowanie tej jednostki. Krótka inwentaryzacja najpotrzebniejszych spraw to minęło zaledwie 4 tygodnie, kiedy mogłem to zrobić, ale już doszedłem do wniosku, ze jest kilka palących spraw, które są do załatwienia natychmiast. Wiążą się one oczywiście z wydatkami finansowymi. Głównie chodzi o zakup ważnego dla funkcjonowania szpitala sprzętu medycznego, który nie jest z zakresu, ze chciałoby się czy nie ale jest to z zakresu bezpieczeństwa pacjenta. Między innymi złożyłem na ręce Pana Starosty wniosek, w którym wyliczyłem ten niezbędny dla funkcjonowania szpitala sprzęt do zakupienia natychmiast, natychmiast bo w każdej chwili może nam grozić tragedia, jako że w budżecie wydatków na ten rok powiatu białostockiego nie planowano nowych kosztów, te które do wykorzystania dla SP ZOZ w Łapach są ujęte są środkami nie wygasającymi z poprzedniego roku, które będą wykorzystane z wielką prośbą się do Państwa zgłaszam, żeby się pochylić nad tym tematem i spróbować pomóc nam w dofinansowaniu tychże niezbędnych wydatków. Cóż więcej mógłbym powiedzieć, jeżeli załatwimy te sprawy na pewno można będzie funkcjonować bez kłopotów. Jeden z następnych elementów, który jest do realizacji w najbliższym czasie to kwestia termomodernizacji. Państwo pewnie się orientujecie jakie kłopoty są w tej chwili z uzyskaniem dofinansowania na tego rodzaju przedsięwzięcia, nie mniej będziemy w tym roku składali wnioski do wszystkich programów gdzie mogło to być osiągnięte. Zaczniemy od Narodowego Funduszu, później ewentualnie RPO 5.1 jeżeli tam nie przejdzie, bo nie wiemy, jakie są jeszcze zasady i jakie kryteria będą ustalane, to z RPO 6.2 to pieniądze na ten cel, dofinansowanie na ten cel musimy uzyskać, ponieważ zadanie pt. modernizacja budynku szpitala, realizacja programu dostowawczego musi być do 2012 roku przeprowadzona”.
Głos zabrał Radny Pan Zenon Żukowski: „Panie Przewodniczący, Panie Starosto, Wysoka Rado, mam dwa pytania, pierwsze dotyczące zagrożeń, jakie by Pan widział w działaniu oraz kierunki rozwoju, może jakaś bardzo typowa lub nietypowa specjalizacja tak jak w tej chwili jest bardzo modne tak jak np. Hajnówka specjalizuje się w jednej rzeczy, Wysoki Mazowiecki w czymś innym, może Łapy byłby słynne z czegoś innego. Jak Pan to widzi? Dziękuję”.
Pan Janusz Krzysztof Rainko – Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowej w Łapach wyjaśnił, iż „jeżeli chodzi o zagrożenia, to proszę Państwa pierwsze dni w tej jednostce poświęciłem na rozmowy z poszczególnymi kierownikami, z ordynatorami oddziałów, żeby mi miedzy innymi z ich punktu widzenia przedstawili zagrożenia, szanse, mocne, słabe strony, to bardzo ciekawa lektura, ja ją sobie przestudiowałem, oczywiście subiektywnie z mojego punktu widzenia oceniłem, nie mniej jest to materiał cały czas do wykorzystywania, do którego cały czas sięgam. Jeżeli uzyskamy środki finansowe do zakupu tego sprzętu, bo jest sytuacja naprawdę dramatyczna, w każdej chwili jeden z aparatów do znieczulenia przestanie funkcjonować, jest to kwestia tylko czasu, 20 letni aparat, z jednym aparatem blok operacyjny nie może funkcjonować, w związku z tym zakup tegoż aparatu jest pilnie potrzebny już teraz ponieważ ten o którym mówię, wyeksploatowany będzie pracował tylko i wyłącznie do czasu wykończenia zapasów halotanu, które są w szpitalu, tego gazu już się nie produkuje w związku z tym nie będzie możliwości jego zakupu, w momencie kiedy się skończą zapasy aparat przestaje być użyteczny i zostajemy z jednym aparatem, to tragedia. Trzeba w tej chwili tego zakupu dokonać. Natomiast jeśli chodzi o inne rzeczy to jest kwestia utrzymania możliwości pozyskania pieniędzy tak jak do tej pory z Narodowego Funduszu Zdrowia, chodzi o wyposażenie pracowni endoskopowych. Takie urządzenie jak gastroskop, kolanoskop mamy w tej chwili, wysłużone, gdzieś 10 letnie urządzenia, przez nie już nic nie widać, to jest tragedia, w związku z tym, że wykonujemy te zabiegi i mamy możliwość, to są dobrze opłacane zabiegi, które przynoszą pieniądze dla szpitala a ten sprzęt, tego sprzętu już nie ma, trzeba go natychmiast wymienić, kupić następny, by móc dalej kontynuować te zabiegi. To jakby dwa zagrożenia, które w takiej krótkiej perspektywie się nasuwają. Natomiast, o czym Pan Radny mówił oczywiście tak, pewnego rodzaju niszowe działania w zakresie niektórych specjalności lekarskich, jakie w tej chwili nie chciałbym mówić, ponieważ jak Państwo się domyślają jeżeli ktoś ma jakiś pomysł to znajdzie się dużo osób żeby mu przeszkodzić w realizacji tego pomysł, dlatego nie będę się tym chwalił. Natomiast trzeba bardzo rozsądnie i z wyważeniem do tego podchodzić, ponieważ jak Państwo wiecie co roku pewne zmiany się dokonują jeśli chodzi o Narodowy Fundusz Zdrowia, ciągłe zmiany, trzeba widzieć w których specjalnościach opłaca się ryzykować a w których niestety nie i jeżeli już ryzykować to jakie są możliwości referencyjności tego przedsięwzięcia. Na pewno do ostatniej chwili będę starał się utrzymywać w niewiedzy większość osób tego, do czego dążymy. Oczywiście żeby coś dobrego zrobić potrzebne są nakłady finansowe między innymi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 6.2 związanego z modernizacją i doposażeniem w sprzęt tej jednostki otworzą się te większe możliwości. Na tym etapie będziemy również próbowali to robić w mniejszym zakresie w miarę tych środków, które w tej chwili są w moim posiadaniu”.
Radny Pan Zenon Żukowski: ile na bieżąco, czyli to o czym Pan mówił, te pilne sprawy, te sprawy, które są zagrożeniem istnienia szpitala, ile tych pieniędzy, czy jak drogie są te urządzenia, żeby można było normalnie funkcjonować, żeby nie było zagrożeń w istnieniu funkcjonowania tego szpitala?”
Pan Janusz Krzysztof Rainko – Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowej w Łapach wyjaśnił, iż „te liczby są już znane, zresztą ujęte są już w planie inwestycyjnym jednostki w tym roku, niektóre zadania w tym planie inwestycyjnym oczywiście obejmują okres najbliższych paru lat, nie ma możliwości żeby takie kwoty wydatkować w krótkim okresie czasu. Te pilne wydatki to kwota ok. 400 tyś. zł”.
Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn: „mam pytanie przy okazji do Pana Starosty, ponieważ padła tu taka kwota, czy Starosta i Zarząd widzi taka możliwość, żeby takie pieniądze dla Łap znaleźć żeby mogli zakupić te najważniejsze rzeczy?’’
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił, iż „generalnie jest tak, że w tej chwili zostało ze środków niewygasających 80 tys. zł, Pan Burmistrz z Łap oferuje 60 tys. zł, natomiast jest możliwy zakup sprzętu w różnych konfiguracjach, można kupować za gotówkę, można w formie lizingu tak jak np. był ten samochód kupowany, więc ja myślę tak, jest nowy dyrektor na pewno wszyscy zechcemy dyrektora wesprzeć i szpital w Łapach. Natomiast jesteśmy w tej chwili po posiedzeniu Rady Społecznej, wczoraj Rada Społeczna była w Łapach, plan inwestycyjny został przyjęty, Zarząd jeszcze nad tym nie obradował, to jest jakby świeża rzecz i po prostu przy bliższych konsultacjach sprawa będzie stawiana na Komisjach Rady. Myślę, że wspólnie cos pozytywnego wypracujemy”.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic: „Chcę tu przyznać Panie Dyrektorze, że po tej prezentacji, to ja jestem przekonany, że SP ZOZ w łapach znalazł się w dobrych rękach. Gratuluję objęcia stanowiska”.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację Starosty o pracach Zarządu Powiatu między Sesjami.
 
Ad 4
Informacja o realizacji powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w 2008 roku.
Pani Monika Ratyńska – Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Środowiska przedstawiła Wysokiej Radzie informację o realizacji powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w 2008 roku / zał. nr 5 /.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, otrzymaliście Państwo materiał pt. informacja o realizacji powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej za ubiegły rok. To jest krótki materiał więc ja tak tylko pokrótce go omówię, mianowicie przychody były o 28 tys. zł wyższe niż to zaplanowano, wydatki natomiast nie zostały zrealizowane w kwocie ok. 65 tys. zł i w tym dla Domu Pomocy Społecznej dla Choroszczy na wymianę okien w łączniku miedzy budynkami CD i A nie zostały wypłacone 50 tys. zł, te pieniądze poszły z budżetu powiatu, na wspomaganie systemów kontrolno pomiarowych oraz badań stanu środowiska a konkretnie to były pieniądze przeznaczone na opracowanie uzupełnienia do planu gospodarki odpadami 10 tys. zł, te pieniądze zostały przesunięte na ten rok i są w uchwale tegorocznej i ok. 4 tys. zł mniej poszło na programy ochrony przyrody i to konkretnie na uproszczone plany urządzania lasu. Stan środków obrotowych na koniec roku wynosi 95 297 zł, z przyczyn technicznych były pewne perturbacje z wypłatą i stan środków finansowych jest troszeczkę wyższy, bo wynosi 245 tys. zł, ale część tego musiało zostać wypłacone jako zobowiązania za rok 2008 i do dyspozycji na ten rok jest 95 297 zł”.
Radni uwag i pytań nie zgłosili.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o realizacji powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w 2008 roku.
 
Ad 5
Podjęcie uchwały w sprawie gospodarowania powiatowym funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2009 rok.
Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Środowiska – Pani Monika Ratyńska przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie gospodarowania powiatowym funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2009 rok / zał. nr 6 /.
                „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, ta uchwała zmienia jak zwykle załącznik nr 1 do uchwały podjętej w grudniu, czyli zestawienie przychodów i wydatków. Zmiany są następujące w stosunku do poprzedniego załącznika, zostaje prawidłowo wpisany stan środków na początek roku, który tak jak powiedziałam kwotowo wyniósł 245 tys. zł ale po uregulowaniu zobowiązań za ubiegły rok wynosi 95 297 zł i jest to stan środków obrotowych do rozdysponowania na ten rok. Zmniejszamy przychody ogółem, ponieważ oszacowaliśmy, że 480 tys. zł, które wcześniej było wpisane nie wpłynie i dopisuje się w punkcie inne opracowanie aktualizacji Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami § 4300 10 000 zł to są te pieniądze, które w ubiegłym roku nie zostały zrealizowane. Tu jest jeszcze jedna zmiana w stosunku do materiałów, które Państwo dostaliście zmieniony jest §4300 na §4120 to jest zmiana kosmetyczna. Dziękuję”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
                Komisja Rolnictwa i Środowiska oraz Turystyki i Rozwoju Powiatu, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie gospodarowania powiatowym funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący – Pan Marek Żmujdzin.
                Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Roman Tadeusz Łudź stwierdził, iż Komisja Budżetu i Finansów także wydała pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały.
                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/268/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie gospodarowania powiatowym funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2009 rok /zał. nr 7/.
 
Ad 6
Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Dobrzyniewo Duże prowadzenia i finansowania zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej Nr 1396B w miejscowości Kulikówka wraz z wykonaniem dokumentacji geodezyjnej dla potrzeb regulacji stanów własnościowych w pasie drogowym.  
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku przedstawił Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie powierzenia Gminie Dobrzyniewo Duże prowadzenia i finansowania zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej Nr 1396B w miejscowości Kulikówka wraz z wykonaniem dokumentacji geodezyjnej dla potrzeb regulacji stanów własnościowych w pasie drogowym / zał. nr 8 /.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Pan Wójt Gminy Dobrzyniewo Duże wystąpił do Zarządu Powiatu Białostockiego z wnioskiem o powierzenie mu sprawy związanej z opracowaniem dokumentacji projektowej, jak również dokumentacji geodezyjno – kartograficznej, celem regulacji stanów własnościowych pasa drogowego drogi powiatowej w miejscowości Kulikówka. Po analizie sytuacji Powiatowy Zarząd Dróg przedstawił swoje stanowisko Zarządowi Powiatu Białostockiego, oczywiście stanowisko jest pozytywne, uznaliśmy, że gmina jest przygotowana do realizacji takiego zadania i można to zadanie powierzyć. Zarząd Powiatu skierował projekt uchwały pod obrady Wysokiej Rady w celu zawarcia stosownej umowy z Wójtem Gminy Dobrzyniewo Duże. Dziękuję”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
                Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie powierzenia Gminie Dobrzyniewo Duże prowadzenia i finansowania zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej Nr 1396B w miejscowości Kulikówka wraz z wykonaniem dokumentacji geodezyjnej dla potrzeb regulacji stanów własnościowych w pasie drogowym, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący – Pan Tomasz Grzegorz Ołdytowski.
 
 
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/269/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie powierzenia Gminie Dobrzyniewo Duże prowadzenia i finansowania zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej Nr 1396B w miejscowości Kulikówka wraz z wykonaniem dokumentacji geodezyjnej dla potrzeb regulacji stanów własnościowych w pasie drogowym /zał. nr 9 /.
 
Ad 7
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Powiatu Białostockiego na lata 2008-2015 w zakresie pozycji Transport i Łączność.  
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku przedstawił Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Powiatu Białostockiego na lata 2008-2015 w zakresie pozycji Transport i Łączność / zał. nr 10 /.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado konieczność aktualizacji Wieloletniego Planu Inwestycyjnego wynika z prostego faktu, że co kilka dni dowiadujemy się, że są kolejne jednostki, kolejne programy, kolejni Wójtowie, Burmistrzowie, którzy zechcieli wspierać nasze działania w zakresie przebudowy dróg powiatowych. I tak ostatni raz dokonywano zmian 18 grudnia 2008 roku uchwałą Nr XXVI/246/08 uchwałą Rady Powiatu Białostockiego. Nie będę omawiał wszystkich pozycji całego planu, ale może się ograniczę jedynie do tych pozycji gdzie zaistniały zmiany. Zmiany zaistniały z różnych powodów, raz że pojawiły się nowe zadania, dwa mamy do czynienia z aktualizacją WPI ponieważ zakończyliśmy rok budżetowy, zakończyliśmy prowadzone zadania inwestycyjne, znamy aktualne kwoty jakie zostały opłacone na podstawie faktur przedstawionych przez wykonawców robót. I tak kolejno strona 1 załącznika, pozycja 1A rok 2009 Przebudowa drogi powiatowej Sofipol – Załuki i Załuki – Nowosiółki, przy pozycji C pojawiła się * z odnośniekiem, to jest odnośnik informujący o tym, że dana inwestycja ma wsparcie w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych „Schetynówki”. Dalej na stronie 2 poz. 1d Przebudowa drogi powiatowej Juchnowiec Kościelny – Stacja Lewickie na rok 2009 zmienił się montaż finansowy, został uaktualniony, wartość zadania WPI wynosi w tej chwili 794 tys. zł i z tego 397 tys. zł pochodzi z Gminy Juchnowiec Kościelny a drugie 397 tys. zł z budżetu powiatu białostockiego. W pozycji 1e mamy do czynienia z aktualizacją zapisów dotyczących finansowania przedsięwzięcia pod nazwą Przebudowa drogi powiatowej Nr 1393B na odcinku ul. Jurowieckiej w Wasilkowie, poprzedni zapis brzmiał wartość inwestycji 800 tys. zł finansowany po połowie z budżetu Gminy Wasilków jak również z budżetu powiatu białostockiego. W tej chwili po rozliczeniu inwestycji wiemy, że zadanie kosztowało nas 610 975 zł i po połowie finansujemy to zadanie. Pod literką 1f mamy zadanie pod nazwą Przebudowa drogi powiatowej Nr 1429 B przejście przez Ogrodniczki, aktualizujemy zapisy dotyczące roku 2008 zadanie nie kosztowało jak wcześniej planowaliśmy 1 400 tys. zł tylko 1 307 160 zł i środki są rozdzielone po połowie tak jak to zostało zrealizowane. Pojawia się pozycja 1g ona wcześniej również istniała, ale pod inną nazwą, 18 grudnia 2008 roku w tymże załączniku nazwa zadania brzmiała Przebudowa drogi powiatowej 1433B ul. Konarskiego i Cieliczańska i finansowanie zadanie było rozłożone na 2 lata 2009 – 2010, w tej chwili w tej pozycji pojawia się zadanie pod nazwą przebudowa drogi powiatowej 1433B na odcinku ul. Cieliczańskiej i w Supraślu, wartość zadania 1 000 000 zł, środki po połowie z budżetu Gminy Supraśl jak również z budżetu powiatu białostockiego, czyli po 500 000 zł. Pod literką 1h mamy do czynienia z przesunięciem w czasie realizacji zadania pod nazwą Przebudowa drogi powiatowej 1508B przejście przez miejscowość Zawyki gm. Suraż. Wcześniej planowaliśmy rozpoczęcie inwestycji w roku 2009, w tej chwili odsuwamy to w czasie na lata 2010 – 2011 bez zmiany wartości zadania. Pod pozycją 2 mamy zadanie pod nazwą Przebudowa drogi powiatowej Nr 1433 B na odcinku Supraśl – Cieliczanka. Lata realizacji 2010. Wcześniej było to przewidziane na rok 2009. Szanowni Państwo w pozycji Nr 4 mamy inwestycje pod nazwą Przebudowa drogi powiatowej Nr 1440B – Zabłudów – Michałowo – Gródek z następującymi zapisami w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, zapisy są odmienne od tych, które wcześniej 18 grudnia były przyjęte. I tak w roku 2009 na zadaniu mamy 175 000 zł środki budżetu powiatu białostockiego a plan wydatków na rok 2010 brzmi następująco: wartość całkowita zadania 8 700 000 zł, 1850 000 zł z budżetu powiatu białostockiego, 3 850 000 zł z budżetu gmin, 3 000 000 zł z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Realizacja tych robót miałaby nastąpić na odcinku od Topolan aż do drogi krajowej Nr 65 w miejscowości Waliły. Dalej jest pozycja 5 i jest tutaj aktualizacja wykonania dotyczy to roku 2008, zadanie nie kosztowało 2 40 tys. zł ale 236 260 zł. Pozycja nr 7, również jest aktualizacja zapisów dotycząca roku 2008 wcześniej mieliśmy zapis, że przedsięwzięcie kosztowało 980 tys. zł obecnie po zakończeniu i zrealizowaniu inwestycji po opłaceniu faktur wiemy, że przedsięwzięcie kosztowało 1 190 155 zł dotyczy przejścia przez miejscowość Michałowo. Przechodzimy do pozycji Nr 15 gdzie następuje aktualizacja zapisów w odniesieniu do przebudowy ulic w miejscowości Łapy ul. Nowowiejska i Grzybowa. Pierwotnie na te przedsięwzięcie powiat przeznaczał 530 tys. zł po realizacji zadania ta kwota to 463 138 zł.  W pozycji 18 zamiast zadania pod nawą Przebudowa drogi powiatowej Doktorce – Zimnochy z latami realizacji 2014 – 2015 znajdujemy zadanie pod nazwą Przebudowa drogi powiatowej 1514 Bogdanki – Baranki – Zimnochy na odcinku Zimnochy Święchy – Zimnochy Susły wartość zadania w 2009 roku 1 000 000 zł, po 500 000 zł z budżetu powiatu Gminy Suraż i 500 000 z budżetu powiatu białostockiego. Pozycja 19 dotyczy aktualizacji zapisu dotyczącego roku 2008, przedsięwzięcie nie kosztowało 990 tys. zł tylko 988 913 zł. W pozycji 20 uaktualniamy zapisy dotyczące roku 2009 i jest to zadanie pod nazwą Przebudowa drogi powiatowej Nr 1418 B Wasilków – Rybniki w tym przebudowa wraz z rozbudową mostu przez rzekę Czarną koło miejscowości Sochonie w ciągu drogi powiatowej Nr 1418 B Wasików – Mostek – Rybniki. W roku 2009 po aktualizacji kosztorysu inwestorskiego stwierdziliśmy, że zadanie nie będzie kosztowało 1 500 000 zł tylko 1 850 000 zł. Na tę kwotę składają się środki budżetu powiatu białostockiego w wysokości 725 000 zł, z czego 623 222 zł pochodzi z wydatków budżetu, które nie wygasły z upływem roku 2008, w wysokości 200 000 zł z budżetu Gminy Wasilków i w wysokości 925 000 zł z przewidywanego wsparcia z rezerwy ogólnej budżetu państwa, jest to wniosek pod nazwą dotacja z rezerwy ogólnej budżetu państwa na rok 2009. Dalej mamy do czynienia z aktualizacją przepisów w pozycji Nr 22 na zadaniu Budowa chodnika w u. Zastawie w Choroszczy, zadanie nie kosztowało 40 000 zł, tylko 47 073 zł, przy niezmienionym udziale powiatu białostockiego 20 000 zł. Dalej mamy aktualizację zapisu Przebudowy drogi powiatowej Rynek Kilińskiego w Wasilkowie, zadanie po rozliczeniu nie kosztowało 40 000 zł tylko 232 170 zł, oczywiście środki po połowie pochodzące z budżetu Gminy Wasilków jak również budżetu powiatu białostockiego. Aktualizujemy również zapis w pozycji 24 również dotyczące roku 2008, przedsięwzięcie nie kosztowało 1200 000 zł tylko 1 090 830 zł przy udziale środków budżetu powiatu białostockiego w wysokości 100 000 zł. Aktualizujemy w pozycji 26 zapis dotyczący roku 2009, otóż Gmina Suraż pierwotnie planowała udzielić pomocy finansowej w wysokości 35 tys. zł, obecnie w uchwale budżetowej Gminy Suraż znajdujemy kwotę 30 tys. zł i tego dotyczy ta zmiana. Następnie w miejsce dawnej pozycji 35 pod nazwą budowa kładki dla ciągu rowerowego na cieku Stażynka w miejscowości Cieliczanka, gm. Supraśl pojawia się pozycja pod nazwą Wykonanie nakładki z betonu asfaltowego na nawierzchni brukowej w m. Borsukówka w ciągu drogi powiatowej Nr 1388 B gm. Dobrzyniewo Duże, dotyczy roku 2009, wartość zadania 350 tys. zł i środki budżetu Gminy Dobrzyniewo Duże 150 tys. zł. Rozsuwamy, że tak powiem nasz Wieloletni Plan Inwestycyjny i dołączamy do niego zadanie pod nazwą Przebudowa drogi powiatowej w miejscowości Gniła, realizacja rok 2009 za 100 tys. zł, środki po połowie z budżetu Gminy Dobrzyniewo i budżetu powiatu białostockiego. Również dołączamy do WPI zadanie pod nazwą przebudowa drogi powiatowej 1396 B w miejscowości Kulikówka Gmina Dobrzyniewo, wartość zadania 550 000 zł, środki z budżetu powiatu 300 000 zł, środki z budżetu Gminy Dobrzyniewo Duże 250 000 zł. Pod pozycją 38 pojawia się zadanie, które wcześniej było pod pozycją 36 a ta zmiana wynika po prostu z rozsunięcia i dołączenia nowych zadań i wracamy już na stare tory i bez zmian jest Budowa kładki przez rzekę Horodnianka dla ścieżki rowerowej na drodze Białystok – Kruszewo, 120 tys. zł środki pochodzą z budżetu powiatu białostockiego i zamykamy WPI nie zmieniając również wcześniejszych założeń Budowa drogi powiatowej w miejscowości Czarna Białostocka ul. Fabryczna, lata realizacji 2010 – 2011. To są wszystkie zmiany, które chciałem Państwu tutaj przedstawić”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
                Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Roman Tadeusz Łudź stwierdził, iż Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały.
                Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Powiatu Białostockiego na lata 2008-2015 w zakresie pozycji Transport i Łączność, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący – Pan Tomasz Grzegorz Ołdytowski.
                Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXVII/270/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie zmiany Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Powiatu Białostockiego na lata 2008-2015 w zakresie pozycji Transport i Łączność /zał. nr 11 /.
 
Ad 8
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach, stanowiącego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej.  
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach, stanowiącego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej / zał. nr 12 /.
                „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, 18 września została podjęta uchwała w sprawie utworzenia Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach, stanowiącego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej. Wówczas rozpoczynały się jeszcze prace adaptacyjne w tym ośrodku, wówczas mieliśmy dotacje na utworzenie tego ośrodka jak i na zakup wyposażenia i proszę Państwa ośrodek miał powstać w grudniu, do końca grudnia miała funkcjonować jeszcze w Łaźniach filia domu pomocy społecznej, wówczas nie można było na 100 % być pewnym, ze uda się nam do końca grudnia przenieść wszystkich pensjonariuszy i wówczas trudno było określić jaki jest niezbędny majątek Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi. Proszę Państwa obecnie już wiadomo, wszystko jest wyjaśnione, Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami funkcjonuje ale filia domu pomocy społecznej przestała funkcjonować, ostatni pensjonariusze zastali przeniesieni 18 grudnia i w związku z tym konieczne jest uzupełnienie tej uchwały poprzez określenie majątku Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi i uchwała ta umożliwi przekazanie również mienia ruchomego pomiędzy Dyrektorami Domu Pomocy Społecznej w Jałówce i Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi, więc w celu uregulowania tych spraw konieczne jest podjecie tej uchwały”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny.
Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny wydała pozytywną opinię do projektu powyższej uchwały Rady, o czym poinformowała Przewodnicząca Komisji – Pani Sylwia Rząca.
                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/271/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie utworzenia Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach, stanowiącego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej /zał. nr 13 /.
               
Ogłoszono 15 minutową przerwę w obradach.
 
Ad 9
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2009 rok.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2009 rok / zał. nr 14/.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, tym razem jeśli chodzi o zmiany w budżecie powiatu dotyczą one tylko i wyłącznie zmian planu dochodów i wydatków na drogi powiatowe. I tak Zarząd Powiatu proponuje by zwiększyć plan dochodów i wydatków budżetu o łączną kwotę 10 777 000 zł i to jest w dziale Transport i Łączność w rozdziale Drogi publiczne powiatowe. Skąd się biorą dodatkowe pieniądze w budżecie, otóż tak jak to zostało wyszczególnione w załączniku nr 4 na dodatkowe środki, które wprowadzane są do budżetu składają się dochody pozyskane od gmin powiatu białostockiego a konkretnie w dzisiejszej uchwale jest to wyszczególnione od 10 gmin powiatu i jest to kwota łączna 5 827 000 zł, i tak na tę kwotę składa się pomoc finansowa tak jak mówiłam 10 gmin powiatu i w tym Gmina Choroszcz kwota 1 500 000 zł, Gmina Gródek kwota 975 000 zł, Gmina Zabłudów 605 00 zł, Gmina Suraż kwota 500 000 zł, Gmina Supraśl 500 000 z, Gmina Dobrzyniewo kwota 450 000 zł, następnie Gmina Tykocin kwota 450 000zł, Gmina Juchnowiec Kościelny kwota 397 000 zł, Gmina Zawady kwota 250 000 zł, Gmina Wasilków kwota 200 000 zł . To daje w sumie proszę Państwa kwotę 5 827 000 zł. Jest to deklarowana i również przypieczętowana odpowiednimi uchwałami Rady Gmin pomoc finansowa stanowiąca 50 % planowanych wydatków na określonych drogach danej gminy. Następnie zwiększa się budżet powiatu o kwotę 4 950 tys. zł i ta kwota pochodzi z tzw. schetynówek a konkretnie są to środki przyznane na dofinansowanie dwóch projektów, które zostały złożone i środki te pochodzić będą z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych na lata 2008 – 2011 i tak w kwocie 3 mln zł na Przebudowę drogi Białystok – Kruszewo i następnie kwotę 1 950 tys. zł jest to kwota na Przebudowę drogi powiatowej Sofipol – Załuki. Konsekwencja tych zmian po stronie dochodów i wydatków jest zmiana w załączniku Nr 1, jest to załącznik pt. Zadania inwestycyjne w 2009 roku i tutaj te zmiany są wyszczególnione w poszczególnych pozycjach, które zostały zaznaczone  w załączniku pogrubioną czcionką a konkretnie kursywą. W związku z tym, że został zmieniony sposób finansowania przebudowy drogi powiatowej nr 1440B to jest droga Michałowo – Zabłudów – Gródek, dlatego też w pozycji 2 zmniejszono kwotę planowaną pierwotnie o 500 tys. zł pozostawiając tylko środki na opracowanie nowej dokumentacji a zadania to będzie realizowane począwszy w roku 2010 w ramach schetynówki liczymy, że powiat powinien na ten projekt otrzymać dofinansowanie, dlatego też wystąpiła konieczność aktualizacji załącznika 1A limitu wydatków na projekty wieloletnie i tutaj w tym załączniku 1A zmianie uległa pozycja 2 gdzie na rok 2010 zadanie Przebudowa drogi powiatowej Zabłudów – Michałowo – Gródek przy czym będzie to realizacja na odcinku od Topolan do drogi krajowej Nr 65 na łączną kwotę 8 875 000 zł i na finansowanie tego zadania złożą się w roku 2010 środki powiatu w kwocie 1 850 000 zł, 3 mln zł, na które liczymy z tzw. schetynówki, natomiast na kwotę 3 850 000 zł odpowiednio złożą się gminy, tj. Gmina Michałowo i Gmina Gródek. Zresztą ten problem był bardzo szeroko omawiany na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Proszę Państwa, również konsekwentnie w związku z prowadzonymi zmianami do planu przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zmianie ulega załącznik nr 2. W załączniku nr 3 niejako uzupełniająco ponieważ w uchwale budżetowej omyłkowo w tym załączniku pominięto dotacje, które zostały zaplanowane dla policji w kwocie 83 tys. zł jak też 150 tys. zł dla miasta Białystok dla straży pożarnej co oczywiście miało odzwierciedlenie w załączniku nr 2, a tu uzupełniająco tym załącznikiem nr 3 w tej chwili korygujemy pominięcie tego w uchwale budżetowej. Proszę Państwa to są wszystkie zmiany, które dzisiaj są przedłożone przez Zarząd Wysokiej Radzie do zatwierdzenia”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
                Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Roman Tadeusz Łudź stwierdził, iż Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały.
                Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2009 rok, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący – Pan Tomasz Grzegorz Ołdytowski.
                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/272/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2009 rok /zał. nr 15 /.
 
Ad 10
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Białostockiego.  
Pan Czesław Bartoszewicz – Naczelnik Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości zreferował Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Białostockiego / zał. nr 16/.Zaznaczył, iż „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado przedłożona Państwu w trybie takim dość szybkim uchwałę Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości w Supraślu. Otóż Pan Burmistrz Supraśla zwrócił się 10 dni temu z wnioskiem do Zarządu Powiatu o wydzierżawienie części nieruchomości lub przekazanie jej w użyczenie ok. 4 ha położonych nas rzeką Supraśl w związku z wystąpieniem o pozwolenie na budowę na zagospodarowanie terenu nadbrzeżnego w formie ścieżki oraz infrastruktury towarzyszącej. Środki pochodziłyby w znacznej części dotacji unijnej. Z uwagi na to, że do przedłożenia tej umowy zostało nie wiele czasu, do 4 lutego musi być ta umowa przedłożona zaistniała konieczność zwrócenia się do Rady Powiatu z racji tego, że umowa powyżej 3 lat, a więc na 7 lat, zwrócenia się do Rady Powiatu o wyrażenie zgody na wydzierżawienie nieruchomości. Sprawa była skonsultowana na ostatniej Komisji Infrastruktury Technicznej gdzie szczegółowo zostały wszelkie argumenty przedstawione również przez Pana Burmistrza. Pan Burmistrz jest również obecny dzisiaj w związku z tym zwracam się z prośbą o podjęcie uchwały na wyrażenie zgody na wydzierżawienie”.
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego w uzupełnieniu dodał: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado pracowaliśmy nad projektem umowy dzierżawnej, takie było życzenia Państwa Radnych, aby ten projekt umowy przedstawić na dzisiejszej Sesji, w materiałach ten projekt jest, natomiast jeszcze tutaj w trakcie dyskusji dokonaliśmy uszczegółowienia i w § 2 pkt. 3 nieruchomość będąca przedmiotem umowy będzie wykorzystywana na cele związane z rozwojem infrastruktury turystyczno – uzdrowiskowej miasta Supraśl i tu jest uszczegółowienie: w zakresie określonym dokumentacją projektową zatwierdzoną decyzją pozwolenie na budowę nr z dnia 14 stycznia 2009 roku, to taka drobna zmiana , to po konsultacjach zostało wprowadzone, reszta jest bez zmian, i jeżeli by nie było jeszcze jakiś uwag do umowy to proszę o podjecie uchwały. Dziękuję bardzo”.
Radny Pan Tomasz Grzegorz Ołdytowski: „my na ostatnim posiedzeniu Komisji Infrastruktury Technicznej 27 stycznia 2009 roku omawialiśmy dokładnie ten temat i zgodnie z zaleceniami członków komisji miał być przedłożony projekt umowy dzierżawny 7 letni z tymi wszystkimi szczegółami, które zostały dookreślone”.
Pan Wiktor Grygiencz – Burmistrz Supraśla, dodał, iż „to będzie taki nasz wspólny sukces, bo nasz wniosek, na waszym terenie i to dla turystów i mieszkańców całego powiatu będzie służyło. Także chciałbym podziękować, że głosujecie za, bo mi się wydaje, że tutaj nie budzi to wątpliwości i za wszystkie dobre rzeczy wspólnie odpowiadamy i to będzie służyło nam wszystkim, a za pieniądze też dziękuję, bo widzę, że później też to przekazujemy dla was nie odpłatnie, także wzbogaci się wasz majątek o 2 700 tys. zł”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przegłosowanie ww. projektu uchwały.
                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/273/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Białostockiego /zał. nr 17 /.
 
 
Ad 11
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2009 rok. 
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2009 rok / zał. 18 /.
„Tym projektem uchwały zajmowały się wszystkie Komisje, a więc był ten projekt omawiany. Tylko pewne punkty są stałe, takie jak sprawozdania, które składają nam Dyrektorzy jednostek podległych powiatowi, albo też Kierownicy jednostek współpracujących jak straż pożarna czy policja. Zostały już również ustalone daty Sesji, jak dotychczas udawało się dotrzymywać terminów, za małymi wyjątkami, gdyby była potrzeba taki termin mógłby ulec zmianie. Tutaj chce ze swej strony podziękować Zarządowi Powiatu, który nam przygotowywał ten projekt, Paniom z obsługi Rady jak też i Pani Sekretarz, Państwo tutaj włożyliście mnóstwo pracy, aby nam się pracowało jak najlepiej i jak najsprawniej. Ponieważ nie ma żadnych pytań ze strony Radnych, bardzo proszę o wydanie opinii Komisji Rady Powiatu Białostockiego, co do projektu niniejszej uchwały”.
Pan Jan Piotr Dajda – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował Wysoką Radę, iż Komisja Rewizyjna, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała ww. projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Roman Tadeusz Łudź poinformował zebranych, iż Komisja jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2009 rok. 
Komisja Infrastruktury Technicznej także wydała pozytywną opinię do ww. projektu uchwały, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący Pan Tomasz Grzegorz Ołdytowski.
Pan Jan Kaczmarek – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego i Przedsiębiorczości poinformował Wysoką Radę, iż Komisja przy 1 głosie „wstrzymującym się” pozytywnie zaopiniowała projekt ww. uchwały.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska oraz Turystyki i Rozwoju Powiatu – Pan Marek Żmujdzin poinformował zebranych, iż Komisja jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2009 rok. 
Komisja Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej także wydała pozytywną opinię do ww. projektu uchwały, o czym poinformowała zebranych jej Przewodnicząca Pani Anna Grycuk.
Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny przy 1 głosie „wstrzymującym się” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały Rady w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2009 rok, o czym poinformowała zebranych Przewodnicząca Komisji – Sylwia Rząca.
                Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXVII/274/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2009 rok /zał. nr 19 /.
 
 
Ad 12
Podjęcie uchwał w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Powiatu Białostockiego na 2009 rok.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił Przewodniczących poszczególnych Komisji o przedstawienie planów pracy Komisji:
1)       Przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów – Pana Romana Tadeusza Łudzia /zał. nr 20/,
2)       Przewodniczącego Komisji Infrastruktury Technicznej – Pana Tomasza Grzegorza Ołdytowskiego /zał. nr 21/,
3)       Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Przedsiębiorczości i Rynku Pracy – Pana Jana Kaczmarka /zał. nr 22/,
4)       Przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Środowiska oraz Turystyki i Rozwoju Powiatu –Pana Marka Żmujdzin /zał. nr 23/,
5)       Przewodniczącą Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki – Panią Annę Grycuk /zał. nr 24/,
6)       Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny – Panią Sylwię Rzącę /zał. nr 25 /.
 
Następnie, Wysoka Rada zapoznała się z pozytywnymi opiniami poszczególnych Komisji do omawianych planów pracy Komisji.
Wobec braku pytań i uwag przystąpiono do głosowania stosownych projektów uchwał:
 
Ø     Komisji Budżetu i Finansów  
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/275/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu Białostockiego /zał. nr 26/.
 
Ø     Komisji Infrastruktury Technicznej 
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/276/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego /zał. nr 27/.
 
Ø          Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Przedsiębiorczości i Rynku Pracy 
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/277/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Przedsiębiorczości i Rynku Pracy Rady Powiatu Białostockiego /zał. nr 28/,
 
Ø          Komisja Rolnictwa i Środowiska oraz Turystyki i Rozwoju Powiatu
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/278/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rolnictwa i Środowiska oraz Turystyki i Rozwoju Powiatu Rady Powiatu Białostockiego /zał. nr 29/,
 
Ø          Komisja Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/279/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Rady Powiatu Białostockiego /zał. nr 30/,
 
Ø          Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVII/280/09 z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu Białostockiego /zał. nr 31 /.
 
Ad 13
Interpelacje i zapytania Radnych.
Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn zgłosił interpelację: „Chciałem złożyć interpelację odnośnie Czarnej Białostockiej, chodzi mi o odszkodowania za ziemię, która została przejęta pod chodniki. Ponoć Starostwo Powiatowe – Geodezja robiła podział tych działek. Dzisiaj byłem w Gminie, rozmawiałem na temat odszkodowań, ponieważ tam jest, jeśli chodzi o ulicę Piłsudskiego, to jest ulica powiatowa, to wiadomo, że ewentualnie, jeżeli tam by były jakieś ziemie, to odszkodowania płaci powiat, a o ziemiach gminnych powiedziano mi, że odszkodowania wypłaci gmina, ale Starostwo ma wycenić te grunty zajęte pod te chodniki. Ponieważ na tych gruntach od 50 lat są te chodniki, dopiero teraz, w momencie tworzenia dokumentacji stwierdzono, że chodniki są na prywatnych posesjach. Chciałbym wiedzieć, czy to będzie... ponieważ z tego, co się zorientowałem są dwie ustawy: ze stycznia i z sierpnia, czy to trzeba wnioskować o te odszkodowania przez mieszkańców, czy to z urzędu automatycznie zostanie wycenione i mieszkańcom za te grunty wypłacone.”
                Pan Czesław Bartoszewicz – Naczelnik Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości wyjaśnił: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado chcę powiedzieć, że spec ustawa została rozszerzona i od ponad roku obowiązuje również przepis o ustaleniu inwestycji drogowej w stosunku do dróg powiatowych i gminnych. W związku z tym, na Starostę spadły takie obowiązki: pierwsza rzecz, to wydanie decyzji o inwestycji drogowej, a więc w trybie tej spec ustawy robi to Wydział Architektury, dokumentację przygotowuje wnioskodawca. Na terenie Czarnej Białostockiej dróg powiatowych, dokumentacji nie zrobiono dotychczas i nie składano wniosków, więc chodzi tu o drogi gminne. Drogi gminne, Burmistrz złożył takie wnioski, zostały wydane takie decyzje o inwestycji drogowej. One zostały przed nowelizacją wydane i wszystkie roszczenia, odszkodowania, które należą się byłym właścicielom ustala Starosta, konkretnie Wydział Geodezji na wniosek osób zainteresowanych lub na wniosek Gminy. Natomiast w przepisie obecnie obowiązującym - te, które w tym roku będą wydawane decyzje, generalnie trudno mi powiedzieć dokładnie datę, w którym akurat zmiana była w tym momencie, ustalanie odszkodowań dokonuje się z urzędu, ale to w stosunku tych nowych, które będą obecnie podejmowane decyzje w sprawie ustalenia inwestycji drogowych w trybie spec ustawy. Stare – muszą osoby te występować i występują. Chcę tu Radnego uspokoić, że cały czas prowadzimy postępowania, ludzie dostarczają pewne dokumenty, bo muszą te dokumenty dostarczyć, jeżeli Gmina w swoim zleceniu dla opracowania, bo to na zlecenie Gmina firma geodezyjna dokonuje opracowania dokumentacji, jeżeli Gmina w tym zleceniu nie wskazała, żeby geodeta przygotował również dokumenty prawne w postaci dokumentu własności, badania Ksiąg wieczystych, wtedy my zwracamy się do osób zainteresowanych, każdy z nich musi dostarczyć dokument własności i odpis z Księgi wieczystej. Dlaczego te rzeczy są ważne?- w spec ustawie jest powiedziane, jeżeli w dziale IV HIPOTEKA jest dług hipoteczny, jest ustalony i wpisany wierzyciel, bank najczęściej, ale niekoniecznie to odszkodowanie to nie służy właścicielowi, tylko wierzycielowi do kwoty, którą posiada, a więc w tym postępowaniu jest i właściciel i wierzyciel. To nie są takie łatwe sprawy. Ustawodawca też powiedział, że w ciągu miesiąca, ale nie przewidział, że trzeba wyłonić w trybie ustawy o zamówieniach publicznych osobę, która dokona wyceny, rzeczoznawcę, który wyceni. Na dzień dzisiejszy w drogach krajowych powstał pat w Województwie Podlaskim. Urząd Wojewódzki nie ma środków na prowadzenie wycen. Na dziś nie wiemy, my nie mamy niedużo tych środków, czy nam się uda w całym roku wszystkie drogi gminne, jeżeli każda z gmin przynajmniej jedną drogę w tym trybie spec ustawy ustali lokalizację. Będą to olbrzymie pieniądze również i na wycenę, nie tylko na odszkodowania. Odszkodowania płaci inwestor, w tym przypadku gmina, gdy jest to droga powiatowa płaci Zarząd Powiatu, czy Powiatowy Zarząd Dróg”.
                Kontynuując, Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn stwierdził: „Gdyby Burmistrz wystąpił z wnioskiem to objęłoby wszystkich i problem byłby rozwiązany?”.
Pan Czesław Bartoszewicz – Naczelnik Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości wyjaśnił: „No nie do końca, bo ja nie wiem, czy Burmistrz w swoim zleceniu objął również to, co napisaliśmy i Pan Starosta podpisał do wszystkich Burmistrzów, co powinna zawierać dokumentacja, w której geodeci powinni, Ci, którzy się podejmują, a muszą to być dobre firmy, które umieją sprawdzić stan prawny, żeby dostarczone były również dokumenty prawne dotyczące zbadania Ksiąg wieczystych, tak jak mówiłem również III i IV części. Wszystko musi być jasne, to są pieniądze i jeżeli my to źle przeprowadzimy, to ktoś za to odpowie”.
                Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn poprosił: „Jeżeli będzie jakaś odpowiedź, czy można by było, żebym wiedział, bo to dotyczy mieszkańców mojej Gminy i oni mnie o to pytają, które decyzje będą z urzędu, tylko nazwiskami, a które będą na wniosek, żeby można było przekazać tym mieszkańcom, żebym mógł nawet osobiście im o tym powiedzieć, bo ludzie nie wiedzą. Ja byłem w urzędzie w momencie składania wniosku o podatku od nieruchomości i stała cała kolejka z tymi kwitami i każdy był zaskoczony i nikt nie wiedział o co chodzi”.
                Pan Czesław Bartoszewicz – Naczelnik Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości wyjaśnił: „Akurat nie ma Pani Naczelnik Wydziału Architektury, bo powiedzielibyśmy dokładnie, czy są już w trybie nowych przepisów wydane decyzje. Generalnie, te które są w Czarnej Białostockiej i dotychczas ludzie się zgłaszali, są to wszystkie na wniosek, nie ma przypadku żeby z urzędu. Może będzie, ale jak nowe prawo wejdzie. Ci ludzie, którzy dostali decyzje muszą na wniosek, Ci co mają już decyzje, że im odebrano, bo to musi wynikać z decyzji drogowej, które działki objęte i im przysługuje. Natomiast ludzie, którzy domniemują, a nie było takiej decyzji to odszkodowań się nie prowadzi, bo trzeba by było najpierw ustalić tą lokalizację drogi i wówczas by było odszkodowanie”.
Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn: „wszystko się zgadza, tylko po prostu wyraźnie powinni być poinformowani, bo z tego co ja się orientuję to ludzie nie wiedzą. Oni powinni dostać pismo, że mu przysługuje odszkodowanie, należałoby takie pisma rozesłać do tych wszystkich, jeżeli na wniosek, że jemu przysługuje odszkodowanie, niech on wniosek złoży, żeby on wiedział, to tylko o to ewentualnie bym prosił, żeby można było do tych, którzy jeszcze wniosku nie złożyli, że na wniosek, tam nie ma ich tak dużo”.
Pan Czesław Bartoszewicz: „myślę, że akurat nas do tego ustawa nie upoważnia, że organ, który ustala odszkodowania, on musi zawiadomić te osoby. W tym przypadku tak jak podkreślam najprostszą rzeczą jest to jeżeli taki wniosek złoży Burmistrz. Burmistrz złoży, że proszę wypłacić tym osobom, które były objęte tym wnioskiem i wtedy ustawa wskazywała do tego czasu, że albo na wniosek osoby zainteresowanej albo na wniosek Gminy”.
Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn: „właśnie o to mi chodzi, kto za tą część odpowiada. Będzie 10 sesja w gminie ja będę na tej sesji więc zgłoszę Burmistrzowi, aby złożył taki wniosek”.
                Radny Pan Zenon Żukowski zgłosił pytanie do Pani Barbary Grażyny Wacławskiej – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku: „Chciałbym się dowiedzieć jak wyglądają symptomy, bo ciągle się mówi, dobrze, że na razie się tylko mówi, o tym, że szykuje się fala bezrobocia, że ma osiągnąć jakiś tam pułap, chodzi mi o to jak wyglądają na dzień dzisiejszy zgłoszenia grupowych zwolnień na naszym terenie, czy one występują, nie występują, może są jakieś zamierzenia w tym kierunku, rzecz w tym, że czytamy prase i jesteśmy niepotrzebnie, mam nadzieję, że nie potrzebnie stresowani?”
                Pani Barbara Grażyna Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku wyjaśniła, iż: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w najgorszej sytuacji są Ci ludzie, którzy pracują w zakładach, które tak troszeczkę może cieniej przędą. Na pewno tutaj chodzi o sprawę Zakładu Naprawczego Taboru Kolejowego, bo to jest teraz bardzo głośna sprawa w mediach. Na pewno dramatem zwolnienie z pracy jest, tutaj nie ulega wątpliwości, ale ja uważam, to jest nie tylko moje zdanie ale też szeregu fachowców, że nie wolno w ten sposób, w stosunku do ludzi postępować, bo się ich dołuje jeszcze bardziej. Jeśli chodzi o Zakład Naprawczy Taboru Kolejowego to jest źle i wszyscy wiemy o tym, że jest źle i jeśli nie dostaną zleceń będzie kiepsko. Narazie absolutnie nie mówi się, nie myśli się nawet o tym żeby likwidować firmę, natomiast ja sobie zdaję sprawę z jednej rzeczy, że zwolnienia będą, ale wcale nie trzeba mówić o tym głośno, bo w ZNTK pracuje ponad 700 osób, nawet jeśli dostaną zlecenia to podejrzewam, że nie wszystkich będą mogli do tych zleceń angażować. Proszę Państwa, tam pracuje wiele z tych osób o bardzo wysokich kwalifikacjach, więc myślę, że będzie możliwość rzeczywiście udzielenia im pomocy, to są spawacze, to są ludzie w zawodach mechanicznych, którzy ciągle są potrzebni na rynku pracy, więc na pewno wspomożemy te osoby jeśli dojdzie do zwolnień grupowych, czy wogle zwolnień z takiego zakładu czy innych zakładów, w tym roku będziemy mieć rekordową ilość pieniędzy, bo w ubiegłym roku mieliśmy 17 milionów złotych, w tym roku spodziewamy się 21 milionów złotych, więc to też o czymś świadczy. Będziemy mogli się w razie czego ubiegać o dodatkowe pieniądze na specjalne programy dla właśnie osób, które będą zwalniane. Tak naprawdę, Proszę Państwa to więcej burzy z tym wszystkim niż to warte. W czwartym kwartale ubiegłego roku 6 zakładów, w tym 2 z terenu miasta, 1 z powiatu i 3 poza terenem działania naszego urzędu pracy zgłosiły zwolnienia, w sumie na 63 osoby. Takie zwolnienia są ciągle, nie można robić takiej atmosfery bardzo nie przychylnej, bardzo złej. Trzeba mówić na odwrót. W tym roku jeden zakład pracy zgłosił zwolnienie, w styczniu przewiduje zwolnienie 42 osób. Natomiast urząd co może, urząd jest pośrednikiem, my możemy dodatkowe kwalifikacje takim osobom zaoferować, możemy przeszkolić, możemy i w tym momencie na pewno będziemy tworzyć dodatkowe miejsca pracy poprzez dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej, ilość tych dotacji udzielanych w ostatnich latach wzrasta, w 2007 roku 157 takich dotacji było, w ubiegłym roku ponad 350. Jednak tak naprawdę my jesteśmy tylko i wyłącznie pośrednikiem między osobą poszukującą pracy a pracodawcę, więc wszystko robimy i od lat robimy wszystko, aby mieć dobre kontakty z pracodawcami. My jesteśmy przygotowani, że tak powiem na najgorsze. Wejdziemy do zakładu pracy, będziemy tym ludziom pomagać, jeszcze wtedy kiedy będą zatrudnieni, zrobimy wszystko co nam wolno zrobić, tym bardziej że nowa ustawa od 1 lutego wchodzi, bardzo duże zmiany są w nowej ustawie, mamy większe możliwości, większą grupę osób będziemy mogli objąć naszą opieką. Będziemy tym ludziom pomagać i proszę zobaczyć ciągle to się nam udaje i proszę Państwa bądźmy dobrej myśli”.
Radny Pan Zenon Żukowski dodał: „mam taką prośbę, czy można by było, nie wiem czy to będzie skuteczne, ale przynajmniej żeby Pani próbowała jakby przekazywać chodźby po spotkaniu medialnie, że ten temat nagłaśniany zbędnie prowokuje pracodawców, daje im wytrych do tego aby się pozbyć ludzi, po prostu zbędnych, przepraszam, ze tak mówię, ale żeby nie potęgować tego strachu”.
Pani Barbara Grażyna Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku: „tak, wczoraj zresztą w Telewizji Białystok prowadzono ze mną wywiad i właśnie próbowałam tonować te wszystkie sprawy i akurat jeśli chodzi o tą telewizje, to oni są nastawieni bardzo ciepło, bardzo dobrze i tak jak powinni być, żeby wyciszać emocje, żeby nie prowokować ludzi, żeby nie było problemu. Między innymi, ten wywiad był prowadzony pod kątem pracodawców i ich ewentualnego zachowania. W piątek za tydzień mamy spotkanie z pracodawcami, wspólnie z Wojewódzkim Urzędem Pracy organizujemy, z pracodawcami z terenu naszego całego województwa, będziemy również przekazywać informację. My jeśli chodzi urząd pracy robimy wszystko żeby tonować emocje, bo one nikomu nie są potrzebne, zarówno po stronie pracodawcy jak i po stronie bezrobotnego. Myślę, że Kodeks pracy ostatnio też troszeczkę w miarę dobrego wniósł, jeśli chodzi o realizację pracodawca i pracownik, nie możemy wkraczać w kompetencje pracodawców, natomiast ich wspomagać i to będziemy po prostu robić”.
Radny Pan Roman Tadeusz Łudź dodał, iż „ja nie wiem czy dla Zakładu Naprawczego Taboru Kolejowego nie przydałby się jakiś mocniejszy wstrząs, tam od 15 lat nic się nie dzieje, stagnacja w płacach, wyczekiwanie takie, na cud, tam porządna restrukturyzacja by się przydała”.
Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn zapytał Pani Barbary Grażyny Wacławskiej – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy: „czy jest wiadomym na dzień dzisiejszy ilu pracodawców zlikwidowało zakłady?”
Pani Barbara Grażyna Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku odpowiedziała, iż „nie było żadnej likwidacji zakładów pracy, były ewentualnie zwolnienia grupowe, tak jak mówiłam 3 pracodawców, 2 z terenu miasta i 1 z terenu powiatu zgłosiło zwolnienie 63 osób. Jeden mały zakład krawiecki się zlikwidował, ale zawsze są takie ruchy, jedno powstaje, drugie ginie. Natomiast likwidacja zakładu pracy to nie było i na razie nie ma takiego zgłoszenia i mam nadzieję, że nie będzie”.
Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn: „otrzymałem pismo odnośnie chodnika w Czarnej Wsi Kościelnej, tutaj jest wymieniony ewentualny koszt, tutaj szacunkowy koszt jest 150 tyś. zł. Mam takie pytanie, przypuśćmy, że Burmistrz znajdzie wykonawcę za 100 tyś. zł czy może np. Burmistrz ogłosić taki przetarg?”
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku wyjaśnił, iż „podstawą wydatkowania środków publicznych jest ustawa prawo zamówień publicznych. Aby wiedzieć w jakim trybie należy dokonać zamówienia, należy oszacować wartość przedsięwzięcia. Do tego celu służy kosztorys inwestorski, to jest szacunek, jeżeli Burmistrz znajdzie kogoś tańszego to chcielibyśmy to wcześniej wiedzieć, bo to jest też uchwała Rady Powiatu potrzebna w sprawie powierzenia zadania, podpisania porozumienia z gminą, ale dodam, że na tym odcinku na tych 170 metrach na dzień dzisiejszy nie dysponujemy gruntami, jest postępowanie w sprawie przejęcia działek, gruntów. Podziały geodezyjne zostały dokonane, natomiast nie dysponujemy fizycznie gruntami, a postępowanie to potrwa”.
Pan Walenty Sic – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zapytał Pani Marii Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego: „kiedy przyjmowaliśmy budżet w grudniu ubiegłego roku, to kryzys był daleko, teraz natomiast szybko się zbliża. Czy w takiej sytuacji wykonanie naszego budżetu na rok 2009 nie jest po prostu zagrożone?”
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego wyjaśniła, iż „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, biorąc pod uwagę aktualną kondycję finansową budżetu oraz wykonanie budżetu roku 2008, mogłabym Państwa zapewnić tak w 98,99 %, że ten budżet jest do wykonania, oczywiście, jeżeli gminy, które zaoferowały pomoc finansową również się wywiążą się z tych zobowiązań, wtedy na drogach powinno nam wystarczyć. Budżet został też tak skonstruowany jeśli chodzi o wydatki bieżące, że oczywiście przy ogromnych oszczędnościach, które nas obowiązują w budżecie nie tylko w trakcie kryzysu, ale zawsze powinniśmy pomyślnie kolejny rok zamknąć. To znaczy jest tak, że mamy możliwość powiedzmy w ostateczności sięgnąć zawsze jeszcze po pewne nadwyżki, które nam z lat ubiegłych zostały”.
 Pan Walenty Sic – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zapytał „czy z tego tytułu, że Gmina Michałowo stała się już miastem Michałowo, czy będzie większy podatek do naszego powiatu, czy nie ma to znaczenia”.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego: „to, że wieś Michałowo uzyskała status miasta to może mieć takie znaczenie, że przyciągnie przedsiębiorców, że stworzy to nowe miejsca pracy a wszelkie zarobione w miejscach pracy podatki w wysokości udziału 10,45 % zasilą budżet powiatu. Daje też to szansę rozwoju Michałowa i przyciągnięcia przedsiębiorców”.
 
Ad 14
Przyjęcie protokołu z XXVI Sesji RPB.
                Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic przypomniał zebranym, iż XXVI Sesja Rady Powiatu Białostockiego III kadencji odbyła się w dniu 18 grudnia 2008 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi jego treści? 
                Uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie przyjęła protokół Nr XXVI/08 z dnia 18 grudnia 2008 roku.
 
Ad 15
Sprawy różne.
W sprawach różnych, Pan Walenty Sic – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym pismo Rady Miejskiej Michałowo dotyczące realizacji inwestycji w ramach Programu Wieloletniego pod nazwą „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008 – 2011” / zał. nr 32 /.
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Rada Gminy Michałowo tutaj wnioskowała do naszej Rady, żeby rozważyć wprowadzenie drogi Topolany – Michałowo do Wieloletniego Planu i do schetynówek, dzisiaj były korekty Wieloletniego Planu Inwestycyjnego, tak się też stało i myślę, że Rada Gminy będzie zadowolona, można to potraktować jako prezent od Rady Powiatu z okazji uzyskania praw miejskich. Sprawa jest załatwiona pozytywnie. Dziękuję”.
Radny Pan Tomasz Grzegorz Ołdytowski: „chciałbym poinformować, iż odwołujemy wyjazd na Św. Kazimierza do Wilna, natomiast to nie znaczy, że nie będziemy go realizowali, zostanie on przesunięty w czasie”. 
Radny Pan Marek Żmujdzin zapytał: „Chciałbym zapytać w sprawie tych projektów, które były złożone do Urzędu Marszałkowskiego, na które zostały wyłożone pieniądze powiatu, opracowywane były przez wielkich znawców i zostały odrzucone. Odrzucone, bo coś tam było nie tak, nienazwana kanalizacja drogowa czy coś tam, tak mi się o uszy obiło. Koszty ponieśliśmy ogromne i mam taką prośbę do Zarządu, żeby Zarząd zechciał przedstawić nam te koszty, przedstawić umowy. To znaczy, jeżeli nasze projektu zostały odrzucone z winy czyjejś, to ktoś powinien za to ponieść odpowiedzialność, kogoś za to trzeba pociągnąć do odpowiedzialności, bo szykują się następne projekty. Tak Pan Starosta na Komisji Infrastruktury wspomniał i znowu będą „wpadki” i znowu będą koszty powiatu. Trzeba się nad tym zastanowić, więc mam taką prośbę, żeby Zarząd Powiatu zechciał przedstawić koszty tych projektów i w ogóle związane z tym sprawy i kto odpowiadał za te historie. Proszę o odpowiedź na piśmie”.
Innych spraw różnych nie zgłoszono.
 
Ad 16
Zamknięcie obrad XXVII Sesji RPB.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic zamknął obrady XXVII Rady Powiatu III kadencji, w dniu 29 stycznia 2009 roku, o godz. 1340.
 
 
Protokołowała:                                                                                                    Obradom Przewodniczył:
 
Anna Gadomska                                                                                        Pan Walenty Sic – Wiceprzewodniczący Rady

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: W. Sic

Opublikował: Monika Kropiewnicka

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 29-01-2009

Data udostępnienia w BIP: 03-03-2009 13:23

Data modyfikacji informacji: 03-03-2009 13:23